דילוג לתוכן העיקרי

אגדות, טלית, לימוד "חול" וחסידות

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותי:
1. אני לומד מסכת גיטין, פרק שביעי, בתחילת הפרק מדברת הגמרא על רפואות (ואולי - סגולות) שונות ומשונות למחלות. אולי עדיף לדלג על כך? הרי בכל אופן אינני זוכר את כל הפרטים, ולא מפיק מהם שום תועלת? ובאותו עניין - האם אלו אגדתות, כלומר שטמון בהם מסר מחז"ל, או סתם תרופות?
2. באותו ענין - מובא שם סיפור מיוחד על שלמה, השמיר, אשמדאי וכו' וכו'. אני בן 16, האם עלי להתחיל ללמוד סיפור זה כמו שצריך - העומק, המסר, המוסר, האמונה ועוד. או שעוד חזון למועד, ונגרוס עתה ולא ניסבר?
3. האם העיטוף בטלית כולל שימה על הראש? (עלי לציין שבישיבתי אין נוהגים לשים טלית על הראש בתפילה כלל, והאם יש לחשוש ליוהרא)
4. האם ישנה חובה ה ל כ ת י ת לרמב"ם ללמוד -
א. פילוסופיה כללית.
ב. פיזיקה.
ג. ביולוגיה.
ד. בוטניקה. ה. גאומטריה. וכדומה, כי אמנם מגיעים ע"י זה לחשיבה מופשטת המקבלת את ה' יותר במדויק (עד כמה שאפשר לומר עליו 'מדויק'), אבל, האם יש חובה לעסוק באלו?
5. האם הרב ממליץ ללמוד ספרי חסידות, אם כן - מה במיוחד? יסלח לי כבודו על האריכות, וישפיע עלי מרוב תורתו.

תשובה

1. כל דברי חז"ל לא לחינם נכתבו, וגם האגדות, לרבות בענייני תרופות וסגולות, נכתבו כדי למסור לנו מסרים שונים. ולכן אין לזלזל לא בדברי חז"ל אלו, ובוודאי לא בחז"ל עצמם. והרואה להבינם ייעזר בתלמיד חכמים שכבר מילא כריסו בש"ס ופוסקים, ולמד את מפתחות האגדה. ודרך אגב למדנו, מתוך דברי חז"ל אלו, שחז"ל לא היו סגורים ומסוגרים ותלושים מן המציאות, אלא הכירו כל הוויות העולם, לרבות סגולות, ואמונות תפלות ועוד.
2. די בכך שתקרא סיפור זה, אבל בע"ה לכשתגדל בגיל ובתורה, תבין.
3. העיטוף בטלית הוא על הראש ועל הכתפיים, ומאחר ובישיבה שלך לא נוהגים כן, תתעטף אתה גם על הראש, רק בתפילת שמונה עשרה.
4. לפי הרמב"ם יש ללמוד מקצועות אלו כחלק בלתי נפרד מלימודי קודש.
5. בשלב זה למד ספרי מוסר, לא ספרי חסידות. כגון חובות הלבבות, ארחות צדיקים, מסילת ישרים ועוד.