דילוג לתוכן העיקרי

שמות

שאלה

שלום לכה"ר. לפני זמן מה נשאלת בעניין מתן שם "לא עברי" לתינוקות. והלא לא מצאנו אצל רבינו שום התייחסות לנושא של השפעת שם על תינוק או בחירת שם וכיו"ב כמו שניתן למצוא אצל מקובלים וכיו"ב שאצלם ישנה משמעות נורא גדולה לשם, והם ממליצים לקרוא לילד לפי התאריך בו נולד והשעה וכיו"ב, והם ושכמותם שעליהם דיבר רבינו בסוף פרק יא בהלכבוד ע"ז. ורציתי לשאול ולומר, שאף השם "משה" אינו שם עברי - נתקבל מאת אשה מצריה - בת פרעה. אף השם "יעל" אינו עברי - שהרי היתה אשת חבר הקיני. אף שמות תנאים ואמוראים בגמרא היו שמות של גויים כעקילס - אונקלוס, אנטיגנוס, הורקנוס, אריסטובולוס, אלכסנדר, ועוד ועוד. אם כן, מה יש בו בשם אם יהיה שם מסויים שחביב על הורים מסויימים לקרוא לבנם או בתם בשם זה? והלא אם אותם תנאים הרשו לעצמם להישאר בשמות כאלה - האם אנו נאסור זאת?
תודה רבה למרי על זמנו היקר שמקדיש עבורינו השואלים הדלים

תשובה

אמת שרבינו לא התייחס לכך במפורש, ואם באנו לדון עפ"י משנתו, בוודאי שרבינו לא יטעים זאת בטעמי המקובלים שהזכרת. אבל בוודאי שרבינו ער להשלכות חינוכיות אם קוראים לילד נמרוד, ירבעם בן נבט, נבוכדנצר, טיטוס, פרעה וכיו"ב. רק על בסיס זה אני דן, ואידך זיל גמור.