דילוג לתוכן העיקרי

צריך להניח תפילין לפני הטלית

שאלה

לק"י לכבוד הרה"ג רצון ב"ר יוסף ערוסי הלוי, שלום. בתאריך י"ח באייר התשס"ו ענית תשובה באתר זה: "הדבר פשוט שלפי הרמב"ם יש להקדים את התפילין לפני הטלית, כי רבינו פסק להלכה בתמידין ומוספין, שאם יש לפני האדם שתי מצוות, שוות בערך קדושתן עליו להקדים את התדיר, אבל אם יש בפני מצוות שהאחת יותר מקודשת, יש להקדים את היותר מקודשת לפני התדירה הפחות מקודשת". במחילה מכבודו, אך הרב אינו דייק.
1. כך כתב רבינו בהל' תמידין ומוספין פ"ט ה"ב:"וכיצד סדור הקרבתן, מוסף שבת תחלה, ואחריו מוסף ראש החדש, ואחריו מוסף יום טוב, שכל התדיר מחברו קודם את חברו. וכן כל המקודש מחברו קודם את חברו. היה לפניו תדיר ומקודש, יקדים איזה מהן שירצה". משמע שדבריו, שאם טלית זה תדיר, ותפילין זה מקודש - יקדים איזה מהן שירצה. וכ"כ הגר"י קאפח שם בהערה ב, ואלו דבריו: "... ומינה לתפלין וציצית בשחר דתפלין מקודש, וציצית תדיר, דלדעת רבנו איזה שירצה מקדים".
2. עפ"י עניות דעתי, טלית אינה מוגדרת כ'תדיר' בכלל, מכיוון שאין בכלל חיוב ללכת עם טלית. ואילו תפילין יש חיוב להניח כל יום כל היום! הכלל 'תדיר' וש'אינו תדיר' מתייחס לדברים שאנו מחויבים עפ"י ההלכה, ולא על מצווה שהיא רשות, וטלית נחשבת כרשות עפ"י ההלכה. למה הדבר דומה? אדם שרגיל לאכול גזר כל יום. יום אחד לקח גזר וענבים, ושניהם רצויים מלפניו. מה יקדים? האם יקדים לברך ולאכול את הגזר, מכיוון שהוא תדיר ?! כמו כן, במחילה מכבוד הגר"י קאפח, דבריו אינם מדויקים כשכתב "וציצית תדיר".
3. גם לפי מרן צריך להקדים את התפילין לטלית, לאדם שיש עליו טלית קטן (או"ח סי' כה סעי' א). אך אני תמהה, איך כתב שם: "והמניחין כיס התפלין והטלית לתוך כיס אחת, צריכין לזהר שלא יניחו כיס התפלין למעלה, כדי שלא יפגע בהם תחלה...". האם מותר לשים דבר פחות מקודש על דבר מקודש ?! מצפה לישועה ותשובה הצ' תמיר רצון (6007220 – 050)

תשובה

אני משיב רק לשאלה הראשונה, כיוון שלא דייקתי. וצריך אני להודיע שהדרי בי, כי האמת תורה דרכה. לגבי יתר שאלותיך בטופס זה ובאחרים, עשה לך רב כבקשתך, והסתלק מן הספקות.