דילוג לתוכן העיקרי

שמיטה זמני ספיחין וביעור

שאלה

שלום לכמו"ר. קיבלתי טבלה של מכון התורה והארץ, המפרטת זמני קדושת שביעית (ממתי עד מתי) וכן זמני ביעור וזמני ספיחין (ממתי עד מתי) וברצוני לשאול. אקח לדוגמא את ירק החציל, וכך כתוב שם: קדו"ש מ - ג' תשרי תשס"ח ספיחין מ - א' שבט תשס"ח ספיחין עד - כה כסלו תשס"ט אין ביעור. ולדוגמא את פרי התפוז. קדו"ש מ - טו חשון תשס"ט קדו"ש עד - טו חשון תש"ע ביעור - ד' סיון תשס"ט.
1. האם אפשר להסתמך על זמנים אלה גם לשיטת רבינו?
2. אבקש ממארי שיסביר לי את הזמנים הללו. איך יכול להיות שחציל ספיחין מ - א' שבט תשס"ח? הלא ספיחין זה גידולים שנשארו בשדה או גדלו מעצמם, ועוברי עבירה יגידו "זרענו בשישית (!) איך הגענו ל - א' שבט? ומה זה עד כסלו? ובכלל, אנו שהולכים בשיטת רבינו - איך נבחין בכך?
3. בפרי התפוז בכלל התבלבלתי, צריך להיזהר בקדו"ש עד שנתיים לאחר השמיטה?! והביעור הוא עוד קודם. כ"כ אשמח אם כמו"ר יתייחס גם לשאלות אלו
4. יש היום חנויות של "יבול נוכרי" ולמרות כל מאמצי, איני יודע אם הם יבול נוכרי מאוייבים או לא. האם מספק אקנה שם, או מספק אקנה בחנויות של היתר מכירה?
5. האם על פירות שקונים בחנויות "יבול נוכרי" - צריך לשמור קדו"ש?

תשובה

1. כן, אבל אצלנו איסור הספיחין כבר מג' בתשרי תשס"ח.
2. כי לדעתם, כל שגדל רוב גידולו בשישית, אף שנלקט בראשית השביעית, אין עליו איסור ספיחין. לכן, בא' בשבט תשס"ח, לשיטתם, יש ספיחין שכבר גדלו באיסור בשביעית. סוף זמן ספיחין, כי כבר אין גידולי חציל מאותו זמן.
3. כי רק התפוזים שייחנטו מט"ו בשבט תשס"ח, הם שיהיהו קדושים בקדושת שביעית, והם יופיעו בסתיו התשס"ט, ותפוזים כאלה יהיו קדושים בקדושת שביעית עד לגל הבא של התפוזים שהוא ט"ו בחשוון תש"ע. אבל זמן ביעורם הוא ד' בסיוון שהוא הזמן שכר אין תפוזים בעצים.
4. מספק תקנה, כי רוב היבול נכרים בשנה זו הוא מירדן וכיו"ב.
5. לא.