דילוג לתוכן העיקרי

דור דיעה - שאלה מהותית

שאלה

שלום לכבוד הרב,
אני דרדעית מבית אב, אך גם לאחר נישואי אני עדיין מאמינה בדרך, ועל כן חשוב לי לדעת כמה דברים, ואשמח אם הרב יוכל לענות לי. נשאלה באתר שאלה לגבי קבוצה זו, האם יכולים הם להשלים למנין. והתשובה היתה שלילית. והוסבר שזה מכיוון שדברים מסויימים באמונה מבוססים על זוהר, שאין אנו מאמינים בו. כששאלתי את אותו רב שהשיב, לא נעניתי, כי הובנתי בצורה אחרת משהתכוונתי (כנראה השאלה נוסחה בצורה שמשתמעת לכיוון ציני ומזלזל) אך ניסיתי שוב לחשוב על אילו עניינים באמונה הדרדעים כביכול לא מקיימים בעקבות אי אמונה בזוהר? האם זה באמת מוביל לכך שהם לא יכולים להשלים למניין? האם אנו בעצם " כת"? ( אבי ואחי למשל מתפלל ים בביכנ"ס רגילה וקטנה מאוד של תימנים ובהחלט משלימים מניין) אשמח להתייחסות כלשהי, ומקווה שהשאלה הפעם לא פגעה, ואם כן סליחה מראש...
תודה!

תשובה

אין לעסוק בשאלות אלה. הרבנים שמתייחסים לכך, או שאינם יודעים את מהמציאות לאשורה, או שהם קנאים מחרחרי ריב ומדון. היום שאלת כשרות הזוהר לא עומדת כלל במחלוקת כל שהיא. אלא הדרדעים הם בדרך כלל רמב"מיים בהשקפתם ובהלכותיהם. ויש הרבה דברים שיסודם מן המקובלים, שנמצאים בסידור התפילה שאותו הם המתפללים. נכון שלפי הרמב"ם, לא כל דבר קבלי הוא נכון, אבל גם גדולי ישראל שהיו מקובלים, כמו הרדב"ז זצ"ל ועוד, קבעו באופן עקרוני, שאם יש התנגשות בין הזוהר לבין התלמוד, שהלכה כמו התלמוד. והרש"ל שהיה גדול בנגלה ובנסתר, סירב בתקיפות ואימץ את מנהגק המקובלים, להניח תפילין של יד מיושב ושל ראש מעומד, וכן על זו הדרך. לכן יש לחדול משאלות אלה כדי לא לספק למשיבים רודפי מחלוקת להרבות מחלוקת ופיצולים בישראל.