דילוג לתוכן העיקרי

גילוי אליהו

שאלה

לכבוד הרב הרב כתב פה בתגובה: http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=95313 שלדעת הרמב"ם אליהוט שעלה בסערה השמימה - מת ולעתיד לבוא אליהו יתגלה.
1. האם הרמב"ם כותב זאת באחד מכתביו או שהרב למד כך מסברא?
2. לא מובן, כי התלמוד מפוצץ במקרים שבהם אליהו הנביא מתגלה לאנשים. דומני שהתוספות או אחד הראשונים כתבו שבכל מקום שמופיע בתלמוד "ההוא סבא" הכוונה לאליהו הנביא. ומצינו ים של מקרים שבהם אליהו התגלה לריב"ל, לרבי, לרבי חייא ועוד ועוד...... חלק מהמקרים מובאים בגמרא בסנהדרין, חלק בבא מציעא בסביבות עמוד פד ועוד ועוד... וגם בדורות מאוחרים יותר מצינו חכמים שאליהו הנביא נגלה אליהם בקביעות ונאמר שהאר"י הקדוש היה חברותא של אליהו הנביא. וכתבי האר"י מקורם בדברי אליהו. איך הרמב"ם יכול לחלוק על כל זה? ומשמע שאליהו נגלה לחכמים בגוף ממש ובכלל, הדעה הרווחת בעולם היהודי היא שאליהו לא מת.

תשובה

1-2. עיין רד"ק, חמלכים ב', ב, א, שפירש שאליהו מת, והוסיף וכתב: "ודעת המונינו, גם חכמינו, כי הכניסו האל בגן עדן עם גופו. גם רבינוך כך פירש. איני זוכר ברגע זה היכן. אולם אין הכרח שאליהו שנזכר במדרשי חז"ל שהוא אליהו הנביא. והרבה פעמים כוונת חז"ל לחכם מזדמן, שכינוהו אליהו. ואפילו על הפסוק הנני שולח לכם את אליה הנביא (לעתיד לבוא) רבינו כתב נביא, ולאו דווקא אליהו הנביא שהיה בבית ראשון. דייק היטב בדבריו בהלכות מלכים ובאגרתו.