דילוג לתוכן העיקרי

הנחת תפילין

שאלה

לרב ערוסי הי"ו שלום וברכה אני כותב ביד שמאל אך כל פעולותי נעשות ביד ימין כמו כן אני יכול לכתוב ביד ימין אך יותר קל לי ביד שמאל, באופן עקרוני יד ימין שלי היא יותר חזקה מאשר יד שמאל. מאז הבר מצווה אני מניח ככל האדם לאחרונה העירו לי שאני צריך להניח בימין ניסיתי אך אני מסתבך וזה מקשה עלי בבשמאלזה פשוט מאוד האם אני צריך להניח בשמאל או בימין אודה לתשובתך. אני מניח כך כ25 שנה בברכה ותודה

תשובה

לפי רבינו, תפילין, ד, ג, אתה צריך להניח בשמאל, כדרכך. שהרי רבינו, שם: "אטר מניח תפילין בימינו, שהיא לו כשמאל. ואם היה שולט בשתי ידיו, מניח אותה בשמאלו, שהיא שמאל אדם". ואם כן, לפי תיאורך, ימינך אינה כשמאל כל אדם, ולכל היותר אתה נחשב שולט בשתי ידיך, ורבינו לא זכר את הכתיבה כדבר שקובע את עניין האיטרות, אולם בשו"ע, או"ח, כז, ו, כתוב: "ואם כותב בימינו, ושאר כל מעשיו עושה בשמאלו, או כותב בשמאל, ושאר כל מעשיו עושה בימין, י"א שיניח תפילין ביד שתש כח, דבעינן יד כהה. וי"א שהיד שכותב בה היא חשובה ימין לעניין זה, ומניח תפילין ביד שכנגדה (הגה. והכי נהוג)". לפי זה הספרדים והאשכנזים יניחו בנסיבות שלך, בימין. כי כלל הפסיקה של מרן י"א וי"א הלכה כי"א בתרא. והרמ"א גילה דעתו שנהגו לפי י"א בתרא. והתימנים יניחו בשמאל, כהרמב"ם. וגם משום שאפילו הר"ד משרקי מחבר שתילי זתים על השו"ע שנטה לפסוק כהשו"ע, בעינין זה הוא השמיט את הגהת הרמ"א. כנראה משום שנהגו מורי ההוראה בתימן בעניין כזה להורות כהרמב"ם. ונראה שאפילו לאשכנזי וספרדי שכבר הורגל להניח בשמאל, ויש לו צער לשנות, כדאים הם הפוסקים שאומרים שמניח בשמאל שיסמוך עליהם וימשיך להניח בשמאל. הגע בעצמך שהמליצו בנסיבות שלך שיניח גם בימין, בלי ברכה. עיין שו"ת יביע אומר, ח"ו, או"ח, ב.