דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. קניתי חליפה לכבוד פסח. החליפה מיוצרת מ -100% כותנה. והבטנה מיוצרת מ - פוליאסטר -58%, ויסקוזה -42%. האם יש טעם לשלוח אותה לבדיקת שעטנז?
2. האם יהיה נכון לומר שמי שלוחץ יד לנשים מטעמי נימוס, או מנשקן, הוא כמו אחד שאוכל בשר עוף עם חלב ביחד. האם ההשוואה נכונה? כבוד הרב כתב בתשובתו שמי שמנשק או מחבק נשים מטעמי נימוס עובר על איסור דרבנן. אלה שאלות שנשאלו כבר, וכבוד הרב לא ענה לי עליהם (כתבת תשובה תבוא בהמשך)
4. מתן תורה - בנ"י קיבלו את עשרת הדיברות ב - ו' בסיון, וביום ז' בסיון משה עלה להר סיני. ב - ו' בסיון בזמן עשרת הדיברות משה היה על ההר וחזר על עשרת הדיברות "משה ידבר והאלוקים יעננו בקול". מדוע משה ירד מההר, וחזר ב - ז' בסיון הרי הוא היה יום לפני בהר? מדוע הוא לא נשאר בהר? בשביל מה הוא ירד?
5. משה היה שלוש פעמים בהר. בתאריך ז' בסיון עד יז' משה למד את התורה. בתאריך יח' בתמוז עד כח' באב הוא ביקש רחמים על עוון העגל. לאחר שמשה פיסל את הלוחות השניים, הוא עלה בתאריך כט' באב עד י' בתשרי - מה הוא עשה באותם ארבעים אחרונים בהר? האם הוא ביקש עוד פעם רחמים על עם ישראל?
6. המשכן - בספר "סדר הדורות הקצר", כתוב שהקמת המשכן היתה בשנה השנית לצאתם ממצרים בא' בניסן. אבל הבנייה הסתיימה בכה' כסליו. מדוע לא השתמשו במשכן ישר אחרי שסיימו לבנות אותו? מה עשו עם הכלים ושאר הדברים אחרי שסיימו לבנות אותו?
7. חטא העגל - האם ה -3000 איש שחטאו בעגל היו רק מישראל? או שהיו בתוך ההרוגים גם ערב רב? ואם נאמר שהיו רק הרוגים מישראל, מה קרה עם אותם ערב רב, שדרדרו את עם ישראל - מה היה עונשם? סליחה על כמות השאלות.
תודה וכל טוב.

תשובה

1. הבדיקה היא גם כדי לגלות שמא החליפה מרופדת בבד פשתן, או שחלק ממנה תפור בחוט פשתן.
2. אין מקום להשוות לבשר וחלב, ככלל אין מקום לכך שגבר יושיט יד לידה של אישה, אפילו לשם נימוסין. ברור שעיקר האיסור כשהוא נוהג כן מטעמי חיבה, אבל האיסור שגם לשם נימוסין הוא הרחקה. ולכן אם יש מקרה מיוחד, שכבר השויטה ידה, ואם עלולה להיות אישה או חילול ה', יש מקום להוראה מיוחדת, שאין ללמוד ממנה כלל למקרים אחרים. 3-7. לכשאפנה. הבעיה היא שיש ומרוב שאלות טופס השאלה נעלם ממני, וכך אני שוכח להשלים, ועמך הסליחה.