דילוג לתוכן העיקרי

הלכות הפסח

שאלה

שלום לרב
1) פירורי לחם מפוזרים שנמצאים בחדר בבית כך שאם נצרף את כל הפירורים יגיע לשיעור כזית, האם יעבור על כך בבל יראה ובל ימצא או שמא רק אם יש חתיכה שלמה כזית רק אז יעבור בבל יראה ובל ימצא? אשמח אם הרב יפנה אותי למקור ההלכה בהרמב"ם.
2) שנה זו שליל הסדר יחול במוצאי שבת. לאחר סעודת שחרית בשבת האם עדיף לכפות על החמץ שנשאר כלי עד מוצאי יום טוב הראשון כפי שכתב הרמב"ם, או שעדיף לזרוק את שאריות החמץ שישארו לאחר סעודה שניה לפח האשפה העירוני?
תודה רבה.

תשובה

1. גם על צירוף עובר על בל ייראה ובל יימצא, עיין רבינו, חמץ ומצה, ב, טו - טז, שאם אין הפיוררים מדובקים חייב לבער כי הם מתקבצים.
2. כל שיכול לבער ממש, ובהיתר, יבער ולא יכפה כלי. השאלה היא, מהו ביעור בהיתר. לענ"ד גם השלכת חמץ לפח אשפה עירוני שנמצא ברה"ר, במקום שיש עירוב תקין, הוא דרך ביעור כשרה, שאין בה חששות הלכתיים. זאת ועוד, יש מציעים להשליך הפירורים לאכלה, ויש מתנגדים בגלל ביזוי אוכלין. אבל יכול האדם לסכן מע"ש, כלי עם נפט, או אקונומיקה, וישליך הפירורים שנשארו לתוך אותו כלי, וזהו ביעור שלא בדרך מיאוס וביזוי.