דילוג לתוכן העיקרי

שונות

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. האם קריאת ס פ ר סיפורי צדיקים זה לימוד תורה? בד"כ כשאני קורא סיפורים כאלו אני מתבונן ע"מ למצוא מסר.
ב. רבנו כתב על מלבוש ת"ח שצריך להיות "עד עקבו" (דעות, ה יז), ומורנו הרב יוסף קאפח גורס "על עקבו". האם ברור מכאן שדי בסנדלים אפילו ללא גרביים?
ג. מה דעת הרב על ישוב מאחזים בשטחי יו"ש? למשל הישוב חומש יובב"א, מיושב ברציפות יותר מחצי שנה ויש במקום אף ישיבה. האם לעלות אליו לחזק את השליטה של עמ"י שם?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. לימוד תורה הוא מושג רחב מאוד. יש לימוד תלמוד, יש לימוד הלכה, יש לימוד מוסר, יש לימוד אמונה והגות ועוד. סיפורי צדיקים יש והם מסייעים ללימוד מוסר או אמונה, ואפילו הלכה למעשה. ולכן סיפורים שבתכניהם הם כאלה, הם בבחינת לימוד תורה, אבל אל לו לאדם לשקוע רק באלו, כי חייב כל אדם ללמוד תלמוד והלכה שהם הבסיס המוצק לחיים דתיים באמת עפ"י ההלכה.
ב. סנדלים או מנעלים לת"ת, הם עניין של מנהג ותרבות לבוש ונעילה. וכלל גדול הוא שלעולם לא ינהג האדם באופן שהוא מתמיה.
ג. מבחינה עקרונית, הלוואי שנגיע למציאות שבה ניישב כל שטחי ארץ הקודש, ובמיוחד ע"י שלומי אמוני ישראל. ויש להתפלל שממשלות ישראל יתפקחו ויבינו שזו גם הדרך הערכית ואפילו המדינית והביטחונית הטובה ביותר. אבל לצערנו, טרם הגענו לכך. והרבה מבני עמנו בארץ ובתפוצות מוטים ע"י אנשי תקשורת וגורמים פוליטיים שמייצגים את המתנחלים וההתנחלות כמכשול לשלום. למרותש אין בזה אמת. דבר זה גורם לקיטוב ולקרע בעם, כי מצד אחד יש יהודים יקרים שלומי אמוני ישראל שמתאמצים ליישב את הארץ, ומצד אחר יש הנאבקים בהם, באמצעים רבים, ואפילו דורסניים, ובאמצעות גורמי שלטון ומשפט. ומשום כך לענ"ד כל מבצעי ההנתחלות חשובים, אבל זקוקים לצוות היגויים רבניים וביצועיים.