דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות בנושא שבת

שאלה

שלום כבוד הרב!
יש לי כמה שאלות בנושא שבת ואשמח לקבל תשובה...
1. אני היחיד ששומר שבת בבית, ביום שישי סבא שלי מקדש על היין ואחרי הארוחה הוא מדליק טלויזיה. האם אני יוצא ידי חובה מהקידוש או שאני צריך לקדש בעצמי? אני לא מבקש ממנו לקדש בגלל שאני לא רוצה לפגוע בו....
2. אמא שלי מדליקה ביוש שישי בערב את התנור ומכניסה את הג´חנון לבוקר ואני בבוקר מקדש ומברך על הלחם אבל אוכל את הג´חנון בארוחה האם מותר לי לאכול דבר שנכנס לתנור שהופעל ביום שישי בערב ואם לא אז אשמח לקבל פתרון כי כרגע אין לי ברירה אחרת כי אני גר בבית....
3. ביום שישי בערב אני היחיד שעושה נטילת ידיים ומברך לעצמי בנפרד המוציא..... האם בסוף הארוחה אני יכול לעשות זימון עם אנשים שלא עשו נטילת ידיים או אני חייב לברך לעצמי?
3. במוצאי שבת אני שומע הבדלה בביה"כ... אני צריך לחזור לעשות הבדלה בעצמי בבית?? ואם כן אני יכול לעשות הבדלה לאנשים שלא שומרים שבת?
בתודה מראש!!!!

תשובה

1. רצוי שתאמר את הקידוש מילה מיהל יחד עמו, בשקט. כי בנסיבות אלו אי אפשר לומר שהוא, חלילה, כגוי, מאחר והוא מדליק טלביזיה בביתו, ואינו מחלל שבת בפרהסיא. וגם אם הוא מדליק טלביזיה בשבת לעיני אורחים רבים שלו, הרי הוא מקדש, וי"א שהוא נחשב למחלל שבת בפרהסיא לתיאבון. ולכן המלצתי כאמור לעיל.
2. אם כוונתך ליום שישי בערב, אחרי שנכנסה שבת אז אסור לאכול מאותו ג'חנון, במיוחד אם היה בצק בעת שהוכנס לתנור. ובמקרה זה תאמר שהחלטת למעט באכילת שומנים וכיו"ב.
3. אפשר לצרף. כי מי שאוכל בלי נט"י, אין המאכל שלו אסור, וכולכם מחוברים ומזומנים על אוכל מותר.
4. אם התכוונת לצאת ידי חובה בהבדלה ששמעת בבית הכנסת, שוב אינך מבדיל בביתך. מותר לאדם שכבר הבדיל, להבדיל לצורך אנשים שאינם שומרים שבת, אבל שהם מקדשים בליל שבת ומבדילים במוצאי שבת וכיו"ב. אבל לא יברך על מאורי האש.