דילוג לתוכן העיקרי

מצבה שאסרה תורה

שאלה

שלום רב!
ע"פ רבנו ומארי. "שהוזהרנו מלעשות מצבה שיתקבצו אליה ויכבדוה ואפילו נעשית לעבוד עליה את ה'. כדי שלא נתדמה בעבודתו יתעלה לעבודה זרה, לפי שכך היו עושים בונים מצבות ושמים את הנעבדים עליהם" "מצבה שאסרה תורה היא בנין שיהיו הכל מתקצין אצלה ואפילו לעבוד את ה' שכן היה דרך עובדי עבודה זרה"
א. במושגים של ימינו, מהי בדיוק מצבה שהתכוון אליה רבנו?
ב. האם הכוונה גם לקברות/בתי קברות?
ג. האם קברות צדיקים כדוגמת קבר רשב"י, שהפך למעין מקום פולחן לעבודת ה', אינם נכנסים לגדר "מצבה שאסרה תורה"?
בתודה ובברכה, תובל

תשובה

עיין היטב בשו"ת "מנחת יצחק" ח"א, פט, שלפי שיטת רבינו, בשונה משיטות אחרות, היה מקום לאסור. ואולי בגלל שהמצבה על הקבר היא לזיכרון הנפטר ולא למטרת התפילה, ולא למטרה שיתקבצו אליה ויכבדוה. ועיקר כוונת העולים לקבר היא למת, אין בכך משום איסור מצבה. אלא שעלולים הם להילכד באיסור דורש אל המתים, אם לא ידעו שלא לבקש מן המת, אלא רק מה'. ויזכרו מהו סוף האדם ואחריתו, שייכנעו. ובאמת שלפי רבינו, המנהג החילוני לעשות מצבה לזיכרון חללים, ולהתקבץ סביב המצבה שאינה קבר, ולכבדה, היא לפי רבינו, איסור מצבה. האזן באודיו במדור הלכה יומית באתר נצח ישראל www.net-sah.org