דילוג לתוכן העיקרי

כמה שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. יש לי חבר בעבודה שלמדתי אותו להניח תפילין. הוא ספרדי אני תימני. לימדתי אותו הנחת תפילין לפי מנהג תימן. ידוע לי שכל אחד צריך לשמור על המנהגים שלו, אבל יש לציין שהוא לא ילך ללמוד במיוחד את ההנחה לפי מנהג ספרד. האם הוא יכול להמשיך להניח תפילין לפי מנהג תימן? אני חוזר ומדגיש הוא לא ילך במיוחד כדי ללמוד את ההנחה לפי מנהג ספרד.
2. לאותו חבר יש קצת בעיית הבנה (אין לו הבנה פשוטה כמו לכל אחד) לגבי מצות קריאת שמע. כיצד ניתן לזכות אותו במצוה? אין לו יכולת הבנה לזכור את כל הכונות שצריכים לכוון בפסוק הראשון. האם ההלכה גמישה עם אנשים שיש להם בעית הבנה? מה אפשר ללמד אותו כדי שבדיעבד הוא יצא ידי חובת קריאת שמע?
3. האם מנהג תימן לומר אחרי תפילין של ראש "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך"?
4. ראיתי שני סוגי כריכות של התפילין אצל התימנים. 6 וחצי כריכות, ו7 וחצי כריכות. מה יותר נכון לעשות? אני תמיד עושה 7 וחצי כריכות.
5. כבודו כתב בתשובתו לגבי תפילין עם ג'ל: "בדיעבד ובתנאי שהתפילין צמוד לראש ולא מוגבה כמי שמונח על זקיפים." מה הכונה "זקיפים"? כבוד הרב
תודה רבה.

תשובה

1. כל חוזר בתשובה ינהג כמנהג זה שמחזיר אותו בתשובה, עד שאותו חוזר בתשובה יתחזק ויהיה עצמאי ובעל ידיעות. ואז אם ימצא לו מסגרת טובה, שבה נוהגים לפי מנהג אבותיו, ישתלב בה וינהג לפי מנהג אבותיו. ואם לאו, עדיף שימשיך להיות במסגרת של זה שהחזיר אותו בתשובה וינהג כמנהגם.
2. די לכוון שה' אחד בלבד.
3. בצנעא - לא נהגו, לפי ידיעותיי.
4. הכל נכון, אך גם די בשש וחצי.
5. שיעור מוקשה זקוף, ואז התפילין שעל השיער המוקשה הזה והזקוף, מרוחק מן הראש.