דילוג לתוכן העיקרי

מספר שאלות

שאלה

קודם כל מחילה מכבוד הרב,
אבל לשאלתי כאן http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=103232 לא החזרתי לי תשובות לשאר השאלות. אבקש מכבוד הרב במחילה לענות על השאלות הקודמות ועוד שאלות שאוסיף פה
1. אם התפניתי לבית הכסא והורדתי את הטלית מעליי, כשאני לובש אותה אני צריך לברך שוב?
2. מותר לי לשהות בחדר שהדליקו בו מזגן בשבת במזיד?
3. על איזה חלומות צריך להתענות לפי רבנו? ואם הרגשת האדם קובעת בעניין זה, כלומר אם הוא מצטער על מה שחלם צריך לצום ואם לא אז לא?
4. מתשובה שהחזרת לי פה http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=100603 ענית לי שאם לא ישן כל הלילה מברך רק ברכות התורה אך מדברי רבנו בהלכות תפילה וברכת כוהנים פרק ז' הלכה ו' נראה שגם מברך שלא עשני גוי, שלא עשני עבד שלא עשני אישה ורבנו כותב שם "כל יום חייב אדם לברך" ונראה שברכות אלה אינן תלותיות בזמן ובמעשה לכן אדם יברך אותם גם אם לא ישן. האם אני צודק? והאם יש לברך ברכות " שלא עשני" וברכות התורה כל היום או שהם כשאר ברכות השחר ונראה שיש לברך אותם רק עד סוף שעה רביעית?
5. אסור לנו לאבד את שם ה', אם כן איך משה רבנו שבר את לוחות הברית הרי היה כתוב שם שם ה' ועוד חז"ל אמרו שזה אחד הדברים שמשה רבנו עשה מדעתו והקב"ה הסכים איתו?
6. משה רבנו היה הנביא היחיד שדיבר עם ה' כשהיה ער "פה אל פה אדבר בו", הנביא היחיד שהתנבא באספקלריה המאירה ובלי חיזיון, אם כן אז גם אדם הראשון דיבר עם ה' כשהיה בתרדמת ובחיזיון?

תשובה

1. כן.
2. לכתחילה לא, אבל אם הוא חדרך, אינך חייב לעזבו, ובלבד שעליך למחות.
3. רק אם החולם לא רגוע בגלל תוכן החלום, ורק אם הוא מסוג בני אדם שתענית מרגיעה אותו.
4. נכון, אבל חכמי ישראל כללו אותן עם ברכת השחר, וכדינן. והן אינן ברכות מצווה כמו ברכת התורה אלא ברכות שבח, בעוד שברכות התורה הן ברכות מצווה. והמצווה ללמוד תורה כל יום, ביום ובלילה.
5.
א. מי אמר שנשבר גם במקום שם ה'.
ב. עת לעשות לה' הפרו תותך. כי הוא פעל כן, כדי לזעזעם.
6. וכי מהיכן אתה יודע כיצד נגלה ה' על אדם ראשון.