דילוג לתוכן העיקרי

שאלות בנושאים שונים

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. הרב כתב:"כללות ופרטות ניתנו בהר סיני, ונשנו באוהל מועד, ונשתלשלו בערבות מואב." (שיטת ר' עקיבא)
א. האם הרב יכול לתת דוגמא אלו מצוות נשנו באוהל מועד?
ב. האם הרב יכול לתת דוגמא אלו מצוות נשתלשו בערבות מואב?
ג. האם כל המצוות שמוזכרות בספר דברים (לפי מניין ספר החינוך), הן מצוות חדשות שנתנו לבנ"י בערבות מואב?
2. אלישע בעל כנפיים. מדוע אלישע הלך עם תפילין בראשו ברחוב, הרי הוא ידע שנגזרה גזירה שלא יניחו תפילין? מדוע הוא הכניס את עצמו לסכנת נפשות? הרי התורה אומרת לנו "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם". האם הוא יצא לרחוב רק עם תפילין של ראש?
3. מצות עשה:"לאבד עבודה זרה ומשמשיה" (פרשת ראה) שנצטוינו לאבד בתי העבודה זרה כולם בכל מיני איבוד... ספר החינוך כותב:"נוהגת בזכרים ונקבות בכל מקום ובכל זמן, שמצוה עלינו לאבד שם עבודה זרה אם יש כח בידינו. אבל אין אנו חיבין לרדוף אחריה לאבדה, אלא בארץ ישראל בזמן שידינו תקיפה על עובדיה. והעובר על זה ולא אבדה כל זמן שיש ספק בידו - בטל עשה זה". מדוע אנו לא שורפים והורסים את הכנסיות שיש בארץ ישראל? הרי ידינו תקיפה על עובדי העבודה זרה, והנוצרים נחשבים לעובדי עבודה זרה!!!
4. לעניין ל"ט אבות מלאכה. הרב כתב:"כל השלושים ותשע אבות מלאכה אסורות מן התורה, ואע"פ שלא נכתבו במפורש בתורה, אבל הן מפי הקבלה, והדרשות הן אסמכתא." מה הכונה "אבל הן מפי הקבלה"? האם במילים אחרות אפשר להגיד של"ט אבות מלאכה הן הלכה למשה מסיני? אשמח אם תענה לי.
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

א. ציווי הקרבנו מאוהל מועד.
1. ב -
ג. הרבה מצוות מספר משנה תורה (דברים) שכבר נזכרו בספר שמות או ויקרא או במדבר, הם נשתלשו בערבות מואב.
2. בזמן גזירות השמד צריך להסתכן אפילו על ערקתא דמסאנא.
3. כי אין לנו כח, גם ריבונותינו בארץ היא בעוונותינו המרובים בע"מ מאוד. וגם רוב אחינו בשלטון אינם דתיים וגם לא נוכל לעמוד מול התגובה העולמית.
4. תורה שבעל פה מסיני (לא הלכה מסיני).