דילוג לתוכן העיקרי

קברות צדיקים

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
יש לי קושי רב לגבי קברות צדיקים, אשמח אם הרב יעשה לי סדר בדברים. "אמר רב חמא ברבי חנינא:מפני מה נסתר קברו של משה? מפני שידע הקב"ה שעתיד בית המקדש להחרב וישראל יגלו מארצם, שמא יעמדו באותה שעה בבכי ותחנונים על קברו של משה ויאמרו לו:משה רבנו עמוד בתפילה בעדנו, ויעמוד משה ויבטל את הגזירה". כלב בן יפונה חשש שילכד בעצתם הרעה של המרגלים שדיברו בגנות הארץ. לאן הוא הלך, היכן הוא חשב שהכי כדאי לבקש רחמים? בקברי הצדיקים. ושם הוא התפלל: "אבות העולם, בקשו עלי רחמים שאנצל מעצת מרגלים". לפי המקורות מהגמרא אין שום איסור לבקש מהצדיק שיתפלל עבורנו, להיפך דוקא תפילה לצדיקים יכולה לעזור בעדנו.
1. האם יש הלכה בשו"ע האוסרת להתפלל אל הצדיק שיבקש עלינו רחמים?
2. אם התשובה תהיה לא, האם ראוי ונכון לבקש מהצדיק שיתפלל עבורנו?
3. כאשר אני בא לקברות צדיקים אני בכלל לא מבקש מהצדיק שיהיה מליץ טוב עבורי. מה המטרה של ביקור בקברות צדיקים לאדם שלא מתפלל ומבקש עזרה מהצדיק?
תודה וכל טוב.

תשובה

דרך אחת להסביר את העניין שיש מחלוקת בין חכמי ישראל, עיין תענית, טז, א, שבימי התעניות על הבצורת, וכשלא נענו כלל, יוצאין לבית הקברות, ונחלקו בטעם העניין, חד אמר, הרי אנו חשובין לפניך כמתים, וחד אמר, כדי שיבקשו עלינו מתים רחמים. מאי בינייהו? איכא בינייה, קברי גויים, כלומר, שלפי השיטה הראשונה שתכלית היציאה לבית הקברות הוא כדי שנזכור שהננו חשובים לפני ה' כמתים, יוצאים גם לקברות גויים, כי גם שם מושגת אותה תוצאה. אולם לפי השיטה השנייה, כדי שהמתים יבקשו עלינו רחמים, יוצאים רק לקברי ישראל. ורבינו, תעניות,, ד יח, כשיטה הראשונה, וכן גם מרן והרמ"א, עיין שו"ע, או"ח, תקעט, ג, אלא שהרמ"א, שם, סייג דבירו, כשאין באותו מקום קברי ישראל, יוצאין לקברי גויים. והוא על פי רש"י, תענית, שם, אולי רבינו לא חילק, עיין דברי מורנו הרב יוסף קאפח, על רבינו, מכון מש"ה, שם, אות טו, וכן מרן. ובירושלמי, הובאה רק הדעה הזאת, שיוצאים לקברות, כדי שנזכור שאנו חשובים כמתים לפני ה', ולא זכרו הדעה כדי שהמתים יבקשו עלינו רחמים. ודע שגם הנוהגים לפקוד קברי צדיקים, אסור שיבקשו שהצדיק יתפלל עבורם, אלא שזכות הצדיק תגן בעדם, עיין באחרונים.