דילוג לתוכן העיקרי

היתר עסקא, בנקים ושמיטת כספים

שאלה

בעקבות מצוות שמיטת כספים התעוררתי לברר כמה עניינים הלכתיים ובעקבות הקושי אני פונה אל הרב אם יוכל לתת לי מענה.
א. מהו היתר עסקה שתוקן ע"י ר' מנחם אביגדוריש בספרו "נחלת שבעה" (שלא עלה בידי להשיגו)? מה מחדש ע"פ היתר עיסקה המופיע בפרק איזהו נשך, על פיו אין לחלוק את הרווחים בשווה אלא צריך שיהיה מעט יותר למלווה, שישלם לו הלווה כביכול על כך שעוסק בכסף ולא יהיה זה ריבית (וגם ראיתי לחלק מן הפוסקים שכותבים שע"פ ההיתר בגמרא מתחלקים ברווחים בשווה ולא הבנתי דבריהם!) כיצד, ע"פ דברי מהר"ם ניתן לחלוק את הרווחים בשווה?
ב. מה דין חשבון "עובר ושב" בבנק. האם מוגדר כהלוואה רגילה? (שהרי אין ריבית על הכסף שם)
ג. לעניין שמיטת כספים, ראיתי שיש מח' אצל פוסקים ראשונים האם פלגא מלוה משמט או לא, תלוי במח' האם הוא מלוה מדאו' או שעשאוהו כמלוה, מה יהיה דין חשבון בנק לאור השאלה למעלה?
ד. ב ו - ג כלפי תכנית חסכון. אני מצטער שאני מטריח את הרב בשאלות שכבר עסקו בהם פוסקים, אלא שלא מצאתי ידי ורגלי בהם. מועדים לשמחה,
תודה רבה

תשובה

א. מבחינה עקרונית היתר עיסקה מושתת על חצי הסכום שנותן בעל הכספים למקבל כהלוואה בלי ריבית, וחצי סכום הוא פיקדון בידי המקבל, כהלוואה בלי ריבית. וחצי סכום הוא פיקדון בידי המקבל, והמקבל משקיע אותו לטובת בעל הכספים, וכדי שלא ייראה שמקבל הכסף עמל בהשקעת כספי הפיקדון של בעל הכסף לטובת בעל הכס, חנם אין כסף, ויאמרו שהוא עושה זאת בגלל שנתן לו הלוואה, ודבר זה נראה כריבית, לכן נותן בעל הכסף למקבל הכסף סכום מסוים כדמי עמל, ה ומשום כך נהגו להתחלק ברווחים, 60% למקבל הכסף, 40% לנותן הכסף, זו רק דוגמה. מהר"ם שכלל את ההיתר באופנים שונים, בשנה הראשונה מקבל הכסף משקיע כל הסכום לטובת בעל הכסף, ומצרף כל הרווחים לקרן. והקרן המכובדת של בעל הכסף ניתנת למקבל הכסף כהלוואה, בלי ריבית לשנה. זו רק דוגמה למשהו שדומה 50%-50%.
ב. נכון שאין ריבית רווחים ללקוח בחשבון עו"ש, אך יש לבנק ריבית כשיש גירעון בחשבון עו"ש, ולכן צריכים היתר עיסקה.
ג. וכן הפרוזבול מכסה גם חלק ההלאה שבעיסקה, ומלווה בכל מקרה צריכים היתר עיסקה גם עם בנק.
ד. גם תכני חיסכון כנ"ל, יש צורך בהיתר עיסקה.