דילוג לתוכן העיקרי

תיקון לעבירות

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. כאשר הייתי בגיל ההתבגרות (כיתה ט'), לי ולחברי היה "מנהג". היינו נכנסים לרשת הקניות "קלאב מרקט" ובסופר היתה עמדה של דברים מתוקים כמו סוכריות, שוקלדים קטנים, ועוד דברים מתוקים שנמכרים לפי משקל. מכניסים אותם לתוך שקית קטנה וכאשר מגיעים לקופה, הקופאית שוקלת אותם. אני וחבר שלי היינו עושים את עצמנו כאילו טועמים מכל דבר, ובעצם היינו אוכלים בסופר כמות נכבדת מבלי לשלם. יש לציין שרשת קלאב מרקט אינה קיימת והיא נמכרה לרשת "שופרסל". חשבתי להחזיר כסף לרשת שופרסל (כי היא קנתה את קלאבמרט) בצורה הזאת: לקנות מוצר יקר (בסביבות 300 שקל - אולי מוצר חשמלי), להחזיר אותו ולקבל זיכוי. את הזיכוי אני אזרוק לפח וכך הכסף ישאר אצלהם. מה אומר כבוד הרב על הרעיון?
2. לצערי בגיל ההתבגרות עשיתי עוד שטות. גנבתי מכנסיים מחנות שהיא כבר לא קיימת, ואין לי אפשרות להשיג את הבעלים. מה אני עושה? למי אני צריך להחזיר את שווי המכנסיים? אני כבר לא עושה את הדברים האלה, עשיתי תשובה. כאשר אני רואה אנשים שעושים דברים במרמה אני מעיר להם בצורה יפה. אשמח אם הרב יענה לי.
תודה רבה וכל טוב.

תשובה

יישר כוחך על חזרתך בתשובה, וה' יסייעך לזכך נפשך היטב. לגופו של דבר, אם הנגנב מזוהה וקיים, יש להחזיר לו ערך הגניבה ולהתנצל, וזו מעלה גדולה. ולפחות להחזיר לו ערך הגנבה בעילום. ואם אינו קיים כמו חברת קלאב מרקט, תרום את ערך הגניבה לצורכי ציבור, כמו סידורים או חומשים לבית כנסת או בית מדרש וכיו"ב.