כשרות מגילת ישראל
שלום לכבוד הרב,
יש ברשותנו מגילה שנכתבה בתימן (עדן) ומסומנים בה סימנים בדיו לציון ה'כסרה', אתנחא וסוף פסוק. ידוע מנהגנו להכשיר ספרי תורה שיש בהם רושם בחרט לסימון חלק מן הטעמים או 'את' בצירי, ו'כל' בחולם, ואולם על סימן בדיו אינני מכיר מישהו שמכשיר בס"ת. שאלתי אם במגילה הדין שונה, ואם כן מדוע? מכל מקום חזינן שהיה מנהג כזה לסמן בדיו. רוב תודות, דורון
בשו"ע פסל ס"ת מנוקד בדיו עפ"י תשובת הרשב"א. ומכח זה היו שרצו לפסול ספרי תורה של יהודי תימן שיש בהם סימונים בחרט. ואנו דוחים הוראתם זו. אולם לדין של הרשב"א שפסל ס"ת מנוקדים בדיו, יש תשובה. אך שם בוודאי שלכתחילה אסור. והמגילה היא כספר תורה, אבל דיניה יותר קלים. ולכן אין לפסלה, כי אחד הטעמים העיקריים שבגינם פסלו ס"ת מנוקדים בדיו היא הפגיעה בחלוקה בין מסורת הכתיבה לבין מסורת הקריאה, כפי שניתנו בסיני, ובמגילת אסתר אין טעם זה, רק קצת דומה לו.