שלש עשרה מידות
לכבוד הרב,
שלום וברכה.
לאחר עיון, העלתי שלרבנו זה סדר שלש - עשרה מדות רחמים: ויעבר ה' על פניו - ה' לא נתן למשה את השגת פניו ונתן לו השגת תיאוריו (יסו"ת א י - יא, מו"נ א, כא) ויקרא ה' (שו"ת רבנו רסז, רס"ג כאן, רב ניסים גאון שהובא בתוס' ר"ה יז
ב) (א) ה'- הוא רחמים (רש"י) (ב) אל - בעל שליטה (מו"נ א, פב) (ג) רחום (ד) וחנון - ונותן חיות לעושי רצונו (מו"נ א, נד) (ה) ארך אפים - מאריך זמן הפרעון (רש"י) (ו) ורב חסד - מרבה חסד בלי זכות המקבל (מו"נ ג, נג) (ז) ואמת - מרבה חסד לצדיק, מידת האמת (רש"י) (ח) נוצר חסד לאלפים - שומר מעשי עושי רצונו לאלפיים דורות להיטיב לבניהם (רש"י) (ט) נשא עון - סובל עבירות בזדון (יומא לו ב, פיהמ"ש כפורים ד
ב) (י) ופשע - סובל עבירות המורדים להכעיסו (שם) (יא) וחטאה - סובל עבירות בשגגה (שם) (יב) ונקה לא ינקה - ומיגור מוחלט אינו עושה (מו"נ א, נד) (יג) פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים - מיגור מוחלט עושה בעובד עבודה זרה (שם) האם הבנתי נכון?
תודה רבה לכבוד הרב.
בבקשת מחילה על הטרחה.
כבר נתבקש ע"כ הרמב"ם ע"י אנשי אלכסנדריה (שו"ת רסז) למנות את שלוש עשרה המדיות בנ"ל. והשיב שאין הוא נוהג בהם היות ואין להם עיקר בדברי חז"ל אלא מדובר במנהגי חזנין. ואכן הוא מציג בתשובה שתי שיטות שנוהגים למנות אותן. האחת כפי שציינת ואילו השנייה קובעת ששהמידה הי"ב "ונקה" והמידה הי"ג "לא ינקה". ובמו"נ (א נד) קורא אותם רבינו תיאורי פעולותיו של הקב"ה כפי שנודעו למשה וחכמים קוראים אותם מידות כפי שנאמר בשימושם על מידות בני אדם, אך למעשה מדובר רק בחלק מפעולות ה'.