דילוג לתוכן העיקרי

שאלות הלכתיות לנשים

שאלה

שלום לכבוד הרב,
1. האם עדיף שאישה תדליק ביו"ט נר ללא ברכה או שלא תדליק כלל כדי לא לשנות את מנהג אבותינו?
2. האם אישה מחוייבת לכסות את ראשה כדי להתפלל או לברך ברכות כמו: אשר יצר, ברכות על האוכל, במקווה וכו'.
3. האם יש בעיה לבעלה של האישה לברך בשביל עצמו כשהיא לידו ללא כיסוי ראש? האם יש בעיה שהוא יוציא אותה כשהיא ללא כיסוי ראש?
4. אישה שלא התפללה אף תפילה במשך יום חול, האם היא מחוייבת בתפילת תשלומים בתפילת ערבית של היום הבא? אם לא, האם היא צריכה לעשות משהו אחר?
5. האם אישה שהולכת בחצאית עד כפות הרגליים מחוייבת בגרביים?
6. האם שערות שגודלות על העורף נחשבות כשערות ראש לצורך כיסוי ראש? (בד"כ אי אפשר לכסות ע"י מטפחת או כובע את כל שערות העורף, ויש בתחתית או צידי העורף שערות הנראות לעין.)
7. כיצד תנהג אישה שנקלעת למצב בו היא צריכה להשתתף באיזושהי ארוחה מעורבת, או ישיבת צוות מעורבת במקום עבודתה וכו'?
8. שאלה על מקרה ספציפי: בהכרותי הראשונית עם משפחתו של בעלי, בא לעברי אדם מכובד ושומר מצוות מהמשפחה (לא אפרט מי כדי לשמור על כבודו), ולמרות שרק אמרתי "שלום" ולא הושטתי יד הוא הרים את ידי ולחץ אותה. אני הייתי פסיבית. זה היה בזמן שכל המשפחה המורחבת שלו ושלי רואים את המקרה, ולא ידעתי אם לסגת בצורה שתשפיל את אותו אדם או לנהוג כפי שנהגתי. מרוב מבוכה קרה מה שקרה בסוף. שאלתי היא: כיצד לנהוג בהישנות מקרה כזה (ח"ו)? האם מספיק לא לשתף פעולה או שצריך להביע הסתייגות מהמעשה, ו"או להסתובב וללכת? (השאלה בקשר לכל אדם במעמד ציבורי, לאו דווקא מישהו ממשפחתו של בעלי).
9. כיוון שלפני החתונה התפללתי ובירכתי בנוסח שונה מהבלאדי (הנוסח של בעלי), לפעמים אני מתבלבלת בתפילה ובברכות.
רציתי לשאול האם מותר לי להתפלל בנוסח הקודם במקרים שקשה לי (לדוג': ברכת המזון במקום שקשה להשיג ברכון בלאדי). אם כבר התבלבלתי, האם אצטרך לחזור אחורה ולהגיד שוב את אותו קטע לפי הנוסח הבלאדי, או להמשיך רק משם לפי הבלאדי, או להמשיך עפ"י הנוסח הקודם שלי? 10. האם אישה שמוסיפה סייגים במצווה מסויימת, ולא התכוונה להתמיד בהכרח לכל החיים, ונהגה כך 3 פעמים חייבת להמשיך? (לדוג': 3 תפילות ביום, החמרה בהכנות שלפני הטבילה, שיעורי תורה בכל יום וכד'). 11. בדור זה, כשהנשים משכילות, האם יש עניין של "ביטול תורה" לנשים? אם לא, מה החיוב שלהן בלימוד תורה? 12. האם חייבים לעשות הפרדה בין גברים לנשים בכל מפגש שהוא לא בתוך המשפחה המצומצמת? (לדוג' מישהי שמתארחת אצל אחותה הנשואה בשבת) 13. האם מותר להשתתף ב: סיור מודרך למשפחות באתרי תיירות או בערים, הקרנת סרטון נקי שהישיבה שם מעורבת, טקסים של יום העצמאות ויום י -ם שהישיבה בהם מעורבת, מפגש משפחתי רחב וכד'? מה לעשות במקרה שחשבתי שזה לא מעורב ותוך כדי הפעילות נכנסו גברים? 14. אם קורה שנכנסתי לשיעור והדברים שנאמרו לא היו ברוח התורה (פמיניזם, ביקורת המקרא, וכו') האם עדיף לצאת בצורה שתבייש את מוסר השיעור או להישאר ולא להקשיב? 15. האם מותר לפי הרמב"ם לנגן בבית בכלי כמו גיטרה כדי להתאמן? האם מותר לנגן כדי לשמח את עצמי? האם יש חילוק בין ר"ח וחוה"מ ליום חול? 16. האם מותר לאישה לדבר עם גברים לצרכים טכניים, בנושאים שהיא מבינה בהם יותר מבעלה, כשבעלה נמצא במקום? (לדוג': מישהו שבא לעשות עבודה בבית, מישהו שגובה תשלומים וכד'). 17. אם מנהג נשות תימן היה לכסות ראשן מגיל צעיר, מדוע תימניות לא עושות זאת כיום? על מה סומכים? 18. אישה שנשואה לבן תורה, האם מחובת ההשתדלות היא צריכה לצאת לעבוד או שמותר לה להיות עקרת בית ולסמוך על האמונה?
תודה רבה לרב.

תשובה

1. כל אישה תנהג לפי מנהג אמה. בצנעא לא נהגו לברך. ויש מקומות שנהגו ויש שלא נהגו.
2. לא. אך יש ממליצים להחמיר.
3. לא.
4. לא. אך עליה לזכור שהיא חייבת מן התורה (לפי הרמב"ם) להתפלל כל יום, פעם אחת ביום תפילה אחת בצחות לשונה, לפי רצונה וצרכיה.
5. לא.
6. כל שיער שדרכו להיראות, חייב בכיסוי.
7. תשב בצד בצניעות רבה.
8. דווקא בגלל שהוא שומר מצוות, יכולת לומר לו בכבוד רב, שאת לא נוהגת להושיט יד לגברים. ובמעמדות ציבוריים אני מניד ראשי וקד קידה של כבוד כדי להימנע מהושטת יד, ובני עירי התרגלו לכך, ומכבדים זאת.
9. את יכולה להתפלל ולברך בכל נוסח שאת רגילה. 10. לפי השו"ע, אפשר שזה נדר. לפי הרמב"ם, לא. ולכן רצוי תמיד לומר בלי נדר. 11. ללמוד כל דין שדרוש להן כדי להיות יראות שמים, כי אין בור ירא חטא, ולא עם הארץ חסיד. האישה אינה חייבת לקבוע עתים לתורה כדי ללמוד מדין ברית תורה. 12 נשים יושבות בצד אחד והברים בצד האחר של השולחן וכן כיוצא בזה. 13. להשתתף רק בקבוצות ששומרות על הפרדה מינימלית. ואם טעית, השתדלי לשמור מרחק ולהקפיד על כללי הצניעות. 14. לצאת. 15. מותר לנגן לצורך סילוק עצב עצמי, ולכן מותר ללמוד נגינה. 16. כן. אך לא להתבלט. 17. סומכים על שיטות הפוסקים שמתירים לרווקות שלא לכסות שערות ראשן. כי קשה להן להיות שונות יתר על המידה. 18. תנהג לפי האמור באשת חיל.