דילוג לתוכן העיקרי

שאלות

שאלה

שלום לכבוד הרב 1- מה הטעם שכתוב שטוב להאריך באמירת "ברכו את ה המבורך" בתפילת ערבית של מוצאי שבת? 2- שעושים הבדלה בבית הכנסת והקהל רוצה לצאת ע"י חובה אפשר שיוצאים ע"י של הבדלה גם בעמידה או שעדיף בישיבה? 3- מדוע לפני תפילת העמידה של מנחה וערבית יש חצי קדיש ולפני תפילת שחרית אין? 4- האם הרמב"ם נחשב לפוסק שהיה בתקופת הראשונים או האחרונים?

תשובה

1. הללו שנוהגים כך דוחים את סיום תפילת ערבית של מוצאי שבת, כדי לדחות את דינם של רשעים בגיהנום, שלפי האגדה הם אינם נידונים ביום שבת.
2. אפשר לצאת ידי חובה בשמיעת ההבדלה בבית הכנסת. יש נוהגים מעומד ויש נוהגים מיושב. כל אחד לפי מנהגו. לענ"ד עדיפות למנהג מיושבים.
3. בשחרית יש עניין להסמיך גאולה לתפילה. ולכן אף שק"ש וברכותיה היא מצווה בפני עצמה, ותפילת שמונה עשרה היא מצוות תפילה, והיה מן הדין לומר קדיש ביניהן כמו בערבית, אבל בגלל דין הסמכת גאולה לתפילה בשחרית, אין אומרים קדיש. במנחה, הקדיש הוא לפני התפילה, כי אין לפניו כלום, חוץ מאשרי.
4. פוסק מתקופת הראשונים.