דילוג לתוכן העיקרי

השבת אבדה

שאלה

שלום לרב רצון ערוסי שליט"א
1. מה ההבדל בין סרטיא לבין רשות הרבים?
2. מה דין המוצא אבדה דרך הנחה בסרטיא?
3. ראובן מצא שעון זהב. שמעון נתן סימנים, והסתבר לראובן עפ"י שיקול דעתו שהוא שייך לשמעון - ומסרו לשמעון. למחרת בא לוי וטען לפני ראובן שהשעון שייך לו ואף נתן סימנים מובהקים יותר עד שהתברר לראובן באופן מוחלט שהוא שייכת ללוי. מה דינו של ראובן? האם לוי יכול לתבעו?
4. המ"מ מחלק את הסימנים לשלשה חלקים. האם חלוקה זו מוכרחת? הרי רבנו לא חילק בלשונו, ואם החלוקה כ"כ מתבקשת הרי היה מזכירה בלשונו הזהב..
5. לפי רבנו - הדרך היחידה להחזיר אבדה לרמאי היא רק ע"י שיביא עדים שאינו רמאי, או שיכול להביא סימן מובהק ביותר (אם קיימת חלוקה כזו)

תשובה

1. מבחינה הלכתית, לעניין שבת, סרטיא היא רשות הרבים.
2. גם לעניין השבת אבידה, המוצא אבידה בסרטיא, כמוצא ברה"ר ואם אין בה סימנים, הרי היא שלו.
3. אם ראובן לא התרשל בדרישת סימני האבידה משמעון, בבחינת "עד דרוש אחיך אותו" דרשהו אם רמאי הוא אינו יכול להתיבע בדין. ובכל מקרה לוי יכול לתבוע את שמעון.
4. כנראה כן, לעניין השבת אבידה.
5. אם ייתן סימן מובהק ביותר, אינו צריך שני עדים.