דילוג לתוכן העיקרי

ביאור בדברי מרן השו"ע

שאלה

שלום וברכה לכבוד מו"ר הרה"ג רצון ערוסי! בחלק יורה דעה הלכות נדה סימן קצ"ח סעיף ל' כתב מרן: "אינה צריכה להגביה רגליה בשעת טבילתה אם אין שם טיט אף על פי שדורסת על הרצפה אין כאן חציצה מפני שהמים מקדימים לרגליה". ובסעיף לג' כתב מרן: "לא תטבול במקום שיש בקרקעיתו טיט משום חציצה אלא אם כן תתן עליו זמורות וכיוצא בהם דבר שאינו מקבל שום טומאה ואם טבלה יש אומרים שלא עלתה לה טבילה" משמע מדברי מרן בסעיף ל' שכאשר יש טיט צריכה להגביה רגליה והיא טובלת למרות הטיט, אך בסעיף לג' משמע מדברי מרן שלא טובלת כלל. אשמח אם כבוד הרב יוכל ליישב את הסתירה לכאורה בדברי השו"ע. בשורות טובות, שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה.
תודה רבה.

תשובה

קושייתך היא קושיית הש"ך, ותירץ, שיש שני סוגי טיט. יש טיט היון שהוא טיט עבה מאוד, שחז"ל אסרו לטבול עליו מחשש חציצה, אלא אם כן תיתן עליו זמורות, ויש טיט פחות עבה, שלא גזרו עליו, והתירו לה לטבול אם תגביה רגליה. כל זה לפי השו"ע, אבל לפי רבינו, רק אם הטיט נדבק בגוף הטובל, לפני טבילתו, אבל כל שהכניס רגלו למים ואח"כ נדבק טיט אין לחשוש.