דילוג לתוכן העיקרי

פלטה בשבת

שאלה

שלום לכבוד הרב מספר שאלות יש לי על דרכו של מארי בנושא
1. מדוע פלאטה היא מחזי כמבשל?
א. רבנו הזכיר לעניין קטימה 'נעורת של פשתן', אם נעורת של פשתן עוזרת לעניין קטימה מדוע טס המתכת שע"ג הגוף חימום של הפלאטה לא יעזור? או יותר מכך סיר הפוך או תבנית מתכת וכו'..?
ב. מה כוונת רבנו בהסחת דעת ב'גרופה וקטומה'?
2. שמעתי ממשהו את הסברה הבאה : האש הטבעית מורכבת מ - 3 גורמים: חומר בעירה, חמצן וחום בניגוד לחשמל. ופלטה תחשב מקסימום כ'מבשל על האור' כמו שכותב רבנו בפ"ט ה"ג שזה פטור ולכן לא תחול כאן גזרת חכמים.

תשובה

1. כי כך מבשלים בחול. שמניחים סיר עם תבשיל על גבי מכשיר בישול, תנור כיריים גז פלטה וכיו"ב.
א. קטימה נחשבת רק זו שהחומר המונח על הגחלים חונק את האש, ולא רק מכסה את האש. כיסוי בלבד אינו קטימה לחלוטין. ואין להניח שום תבשיל על כיסוי, מכל סוג שהוא, לרבות סיר ריק הפוך.
ב. שאין חשש שבשלב מסוים יתערב ויחתה בגחלים.
2. זו כבר שאלה עקרונית, שהסנהדרין לכשתתחדש, במהרה, תכריע אם חשמל דינו כאש, לעניין הבערה וכיבוי, ובישול, מאור וכיו"ב. עד אז אנו נוהגים כדעת הפוסקים שדינו כאש.