איזכור מלאכים וניחוש
שלוך עליך מארי רצון. יש הנזהרים לומר במקום מטטרון, אומרים הן מ"ט. ובמקום לומר סמאל, אומרים סמ"ך מ"ם. האם צריך להקפיד על כך לאור משנת הרמב"ם?
2. נאמר בגמרא, שאם אדם רוצה להחליט החלטה, נניח אם לקנות כד או לא, ופתאום הוא שומע קול אדם מהבית הסמוך שאומר במקרה "לא!" אז מותר לו להשמע לקול הזה ולהחליט לפיו. הריטב"א פוסק זאת להלכה ואומר שמותר, ואין בזה איסור "לא תנחשו". אבל שאלתי, מדוע אין בכך אין "לא תנחשו"?
תודה רבה לך,
תודה!
1. לא.
2. יש ואדם חושב בשנית ומגיע לכלל החלטה, חיובית או שלילית. והמחשבה החוזרת יש והיא באה לו לאדם ע"י אירועים מזדמנים, שגורמים לו להרהר בשנית, במיוחד כשהוא נבוך והחלטתו אינה החלטית. כך אם אדם מתלבט ונטה להחליט לחיוב, ועדיין הין ולאו, ורפיא בידיה. ושמע בסמוך לו, קול "לא", וחזר וחשב בשנית והחליט מתוך שיקולים שכליים לשלילה, הרי בהחלטתו זו, אין בה משום ניחוש.