דילוג לתוכן העיקרי

ברכות הסעודה

שאלה

שלום וברכה למארי ערוסי אנא ענה על 2 שאלותיי: באמצע סעודה, אני צריך לצאת מהבית לכמה רגעים. מותר לי לכתחילה לברך ברכת המזון רק כשאחזור, או שלכתחילה צריך לברך לפני היציאה? האם הרב יסכים לתת דוגמאות להלכה "ברך על מעשה קדרה פטר את התבשיל" (פ"ד), כי ההלכה לא ברורה לי.
תודה רבה מאד

תשובה

1. אם אתה יוצא מחוץ לבית לרשות הרבים ולא נשאר אף דח בבית שאכל עמך, עליך לברך ברכה אחרונה אם אכלת כשיעור, וכשתחזור, ואתה רוצה להמשיך באכילה, עליך לחזור ולברך ברכה ראשונה.
2. אני אין לי אלא פירושו של מורנו הרב יוסף קאפח על הלכה זו, ברכות, ד, ו, ולדעתו, רבינו חזר בו מפירושו בפירוש המשנה, שם התייחס לברכה ראשונה. ובהלכה הוא התייחס לברכה אחרונה, ולא לכתחילה, אלא למי שעשה מעשה בלי לשאול. וכך פירוש ההלכה: אם אכלת פת וליפת אותה, בפרפרת, דהיינו תבשיל או בפירות, ובירך ברכת המזון, שוב אינו צריך לברך ברכה אחרונה על הפירות, כי הוא ליפת בהן את הפת ולא על התבשיל, כי הוא ליפת בהן את הפת. אבל בירך ברכה אחרונה על הפרפרת (=תבשיל או מעשה קדירה, שבירכתם בורא נפשות או על המחיה, והוא לא שאל רב, אלא עשה מעשה כזה), לא פטר את הפת, וחייב לברך ברכת המזון. אבל מעשה קדירה (שברכתו על המחיה), וליפת בו תבשיל (שברכתו שהכל), ובירך ברכה אחרונה על מעשה קדירה, על המחיה, פטר את התבשיל, ואינו צריך לברך בורא נפשות. אבל אם בירך על התבשיל בורא נפשות, לא פטר את מעשה הקדיר, ה וצריך לברך על המחיה.