דילוג לתוכן העיקרי

חופת נידה לדעת הרמב"ם

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה לדעת הרמב"ם:
א. האם מברכים שבע ברכות בחופת נידה?
ב. האם החתן והכלה מתייחדין בחדר ייחוד לאחר החופה?
ג. האם החתן והכלה ישנים בביתם כרגיל גם לאחר חופת נידה, או כדעת הרא"ש שהוא ישן בין האנשים והיא בין הנשים עד שתטהר?
ד. איזה עוד הבדלים יש בין חופה רגילה לחופת נידה לדעת הרמב"ם?
בתודה מעומקא דליבא

תשובה

א. מבחינה עקרונית - לא. מבחינה מעשית, בנסיבות של ימינו, שהחופה והקידושין בעת אחת, ואין דוחים החופה למועד בו תהיה טהורה, מברכים, כדי שלא תהיה הלבנת פנים וכך מארי היה נוהג.
ב. כן. כך נוהגים גם האשכנזים, והתימנים - צנעא. אבל השרעבים והספרדים - לא.
ג. רק אם יש ילד או ילדה ישנים עמהם, או החתן בין האנשים והכלה בין הנשים.
ד. בפועל, היום, אין הבדל, מאחר וכאמור, משתדלים לתכנן שלא תהיה חופת נידה, אך אם למרות התכנון, הכלה פירסה נידה, מקיימים את החופה, ואין ייחוד. והחתן נזהר שלא ליגע באצבע של הכלה בזמן שמניח לה הטבעת. היין - לשתותו וכן הוא מוסר לאם הכלה את כוס היין.