דילוג לתוכן העיקרי

ברכות הראייה ושמע

שאלה

שלום וברכה מארי רצון. נודע לי שיש לך שיטה מסוימת, בקשר לברכות הראייה. שמברכים אותם לא כל שלושים יום אלא כל פעם מחדש. האם הרב יוכל לפרט על דרך הפסיקה הזו? לדוגמה: האם יש לברך על כל רעם ורעם? האם יש לברך על כל גשם וגשם מרובה "מודים..."? וכן יש לברך על כל פעם שאני עובר ליד בית קברות פעמיים ביום? וכן על יד מקום שעובדים בו ע"ז?
2. אמו של חברי החביב אך לא כ"כ קרוב נפטרה רחמנא לצלן. האם במקרה כזה אני הייתי צריך לברך "דיין האמת"?
3. לא ברור לי מתי יש לברך "מציב גבול אלמנה". על כל עיר שאני מגיע אליה?
4. אימי קנתה לי כיפה. הנחתיה על ראשי. לאחר שעתיים נזכרתי שלא ברכתי "שהחיינו". האם לברך לאחר שעתיים שהחיינו?
5. ישיבתי נמצאת ליד בית עוורים. לעתים קרובות אני פוגש בהם בצאתי מן הישיבה. מה עלי לברך כשאני רואם? איני יודע הם העוורון שלהם מן הלידה או מתאונה. ושנית, כח כמה זמן עליי לברך עליהם? כל פעם שאני רואם?
6. כשאני הולך לישיבתי בירושלים ורואה גבעות - ירושלים. האם עליי לברך עושה בראשית?
תודה רבה מארי, מי כמכה.

תשובה

1. יש מברכות הראייה שמברכים אחת לשלושים יום, כמו הרואה קברות או הים הגדול, ויש מברכות הראייה שהן אינן עונתיות, אלא על כל ראייה ועל כל שמיעה. לענ"ד לשיטת רבינו, כל הרואה ברק מברך, ועל כל ברק מברך, וכן כל השומע רעם מברך, ועל כל שמיעה מברך, אלא א"כ הברקים או הרעמים טורדים זה את זה (כלשון הירושלמי), שאם הם אחד אחרי הקודם ממש, בלי שום הפסק, הרי הם כאחד, וברכה אחת להם. אולם בשו"ע יש חידוש שלא נזכר בבבלי ולא בירושלמי, שכל עוד לא נתפזרו העבים, ברכה אחת להם. נתפזרו העבים וחזר וראה ברק או שמע רעם, חוזר ומברך. על הגשמים מברך כל שכבר נוצרו שלוליות כמו אגמים קטנים משום שהאדמה כבר רוויה מגשמים.
2. לא. רק אם עמדת בעת יציאת נשמתה.
3. כל עיר יהודית שחרבה וחזרה ונבנתה, יש לברך.
4. כן.
5. א -
ב. רבינו לא חילק ולכן יש לברך דיין האמת אחת לשלושים יום.
6. אכן כן. אחת לשלושים יום, לפי רבינו, בניגוד לשו"ע, עיין ברכת משה, פרק י, סעיף נז, ובהערה נז, שם.