דילוג לתוכן העיקרי

הלכות שבת

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה
א. האם מותר לדעת מורי לכוון פלטה באמצעות שעון שבת, ולהניח עליה תבשיל בעוד הפלטה קרב בשבת ואח"כ יפעיל שעון השבת את הפלטה ויתחמם התבשיל. שהרי ידוע האיסור שאסר מורי בהל' שבת עמ' עד להניח ע"ג פלטה בשבת משום מבשל דרבנן (אם התבשיל מבושל כ"צ) או דאורייתא (אם התבשיל אינו מבושל כ"צ).
ב. שם בעמ' קיב כתב מורי דגרם הדלקה או כיבוי שרי.
1. האם גם גרם שבשאר מלאכות שרי (כגון מבשל דאורייתא דלעיל)?
2. האם רק גרם מלאכות דרבנן שרי (כגון מבשל ע"ג פלטה בגרמא תבשיל שבשל כ"צ)? בברכה ובתודה מראש

תשובה

א. יש למארי תשובות ושמועות אחרות בשאלה זו, וכנראה הין ולאו רפיא בידיה, ובגלל הקושי להורות להיתר ברבים עניין זה.
ב. גרם כל מלאכה - מותר. עיין שו"ע, או"ח, שלד, ד"ה דגרם כיבוי שהרי התורה אמרה לא תעשה כל מלאכה, וגרם, אינו מעשה, שבת, קכ, ב, וכן הוא בפירוש קדמון ממצרים על הרמב"ם, פרנקל, שבת, יב,
ד. אבל עיין יד פשוטה, שבת, שם, שלדעתו, גרם מלאכה שצריך לגופה ושמחשב על המלאכה - אסור, להבדיל מכיבוי, שסתם כיבוי הוא מלאכה שאינה צריכה לגופה, ללבד ממכבה לצורך פחמים או לחיסום פלדה.