דילוג לתוכן העיקרי

שפעת החזירים

שאלה

כבוד הרב,
שלום רב. ראשית יישר כח גדול על פועלכם בשו"ת, איני יודע לגבי אחרים, אולם אני מרבה ללמוד ממנו. וכעת לעיקר העניין. לאחרונה על נושא שפעת החזירים לכותרות. לפי משרד הבריאות והחלטת הממשלה כנראה שתהיה חובה להתחסן מפני הנגיף. יחד עם זאת, מחיפוש קל ברשת ניראה שהחיסון עלול להיות מסוכן. מעבר לרמת הסיכון שקיימת בכל חיסון, ושלפחות לי אישית לא מנעה מלתת לילדי את החיסונים הרגילים, נראה שבחיסון זה יש משהו נוסף. כרגע, מחיפוש שערכתי ברשת, וכן משיחות עם מס' אנשי רפואה (רופאים ואחיות), נראה שישנם מס' סיכונים ובעיות עיקריים שכבר הופיעו.
1. מדובר בבעיות עיצביות לטווח קצר (שכבר הופיעו אצל מתחסנים), וכן תופעות לטווח ארוך (לפי סוגי ומינוני החומרים שבחיסון).
2. סכנת מוות מהחיסון עצמו
3. סכנת עקרות (חומרים שנמצאים בחיסון שימשו ומשמשים למטרות עיקור באפריקה ע"מ להדביר את מחלת האידס). בנוסף, חלק מרכיבי החיסון היו במינונים קטנים פי מליון בחיסון נגד אנטרקס שגרם לבעיות רבות במתחסנים. האמת היא שבתחילה חשבתי שמדובר בטענות שווא, אבל מס' דברים הפריעו לי... א'. מרבית הרופאים ואנשי הרפואה מסרבים להתחסן. ב'. יש לחץ מאד חזק מצד הממשלה להתחסן, לחץ שנראה לי מסיבי מידי, או במילים אחרות, כשמההתחלה צועקים לי "זה לא מסוכן, זה לא מסוכן", עוד לפני שחשבתי שזה מסוכן, נדלקת לי נורה אדומה. ג'. ממה שהבנתי, חברות התרופות שמייצרות את החיסון נותנות אחריות וביטוח לזמן קצר בלבד, ולא לזמן ארוך כמו בחיסונים אחרים. בסופו של דבר שאלתי היא מצד דיני פיקוח נפש, עד היום מדווחים על עשרות הרוגים משפעת החזירים, אולם כולם פרט לאחת סבלו ממחלות רקע קשות שמסתבר שהן היו סיבת התמותה. מאידך נראה שסכנת החיסון היא גבוהה, ויש תחושה שהממשל לא מספר לנו הכל (וזה לא חדש, ניסויים בחיילים ואזרחים כבר נעשו בעבר, ראו ערך הקישון, חיסוני האנטרקס וקרינת הראדרים על חיילים ועוד) לפי זה, האם הלכתית, מותר לאדם להכניס את עצמו לסכנה ולעשות את החיסון? אני מבקש סליחה אם השאלה נשמעת מעט מוזרה, אולם בשבועות הראשונים התחבטתי בה די הרבה, הן לבדי, והן עם חברים שלומדים איתי בכולל... אשמח אם תוכל להאיר את עיניי. בתומ"ר וברכת חג שמח

תשובה

אם יש סכנת מוות מן החיסון, אסור להתחסן. אולם אני מניח, שאם באמת יש סכנת מוות היא אחת ל... ואם כן, יש להשוות מהו הסיכון הגדול יותר יחסית, להידבק במחלה ולמות, או להתחסן ולמות. ואין לי שום מדדים שאוכל להורות. אולם קצת תמוה. שממשלה מחייבת אזרחיה להתחסן ולהסתכן, הרי אם הנתונים שבשאלתך נכונים, על הרופאים ואנשי המדע להשמיע קולם. כי חיסון כזה הוא מנוגד לשבועת הרופאים, אם הנתונים נכונים.