דילוג לתוכן העיקרי

תפילה במניין או ביחידות

שאלה

שלום וברכה לכבוד מו"ר הרב רצון ערוסי יצ"ו! ברצוני לדעת מה היא דעת הרב בנוגע לזמן תפילת שחרית אליבא דרבנו. ידוע לי שלהבנת מארי ברמב"ם תפילת שחרית זמנה עם הנץ החמה והוא הזמן לכתחילה,
1. האם כשאני יודע שיש מניין שמתפלל שחרית מוקדם מה שנקרא "מניין פועלים" לפני הנץ החמה ויש לי את האפשרות להתפלל תפילה בזמנה (לכתחילה עפ"י רבינו) ביחידות, העדיפות לדעת הרב היא לתפילה במניין או לתפילה ביחידות?
2. במידה ויש מניין "פועלים" כזה שצריך חיזוק ובלעדיי הוא יפסק ואני יכול להתפלל בזמן האם לחזק או ביחידות?
תודה רבה מראש לרב על זמנו ומאמצו! חודש טוב ומבורך.

תשובה

1. תחילה עלינו לדעת, שזמן תפילת השחר עם הנץ החמה ורק בדוחק גדול ניתן להקדים. ואפילו ק"ש בהנץ היא רק בגלל שזמן תפילת השחר הוא בהנץ, כי ק"ש כשלעצמה, ניתן לקראה מעלות השחר, ועיין בדביר מורנו הרב יוסף קאפח על רבינו, ק"ש, א, יב, אות לב, עמ' לז, שהצורך של אבותינו בתימן ללמוד תורה (=שילוש) אחרי התפילה גרם לכך שהתפללו כל יום, לכתחילה, אחרי שעלה עמוד השחר בוודאות. ואם כן, לפי זה, אם יש לך "מנין פועלים", אחרי שעלה עמוד השחר בוודאות, הרי מותר לך להתפלל לכתחילה עמם, ולא להתפלל ביחידות עם הנץ. וזה שונה מן התשובה של רבינו (סי' קפ), אותה הביא מורנו הרב יוסף קאפח, שם, אות לא, עמ' לו, שגם הציבור וגם היחיד אין להם לאחר לקרוא לכתחילה, ק"ש אחרי הנץ, כי שם הסיבה היא משום שזמן ק"ש אחרי הנץ הוא בדיעבד. מה שאין כן זמן " מנין הפועלים" הוא לכתחילה, ובמיוחד שכך אבותינו נהגו בתימן לכתחילה, בגלל השילוש שאחרי התפילה.
2. לאור הנ"ל, כל שכן כשיש בהשתתפותך עמם, משום חיזוקם. תוכל להאזין בעניין זה באתר נצח ישראל באודיו, הלכה יומית.