דילוג לתוכן העיקרי

שאלה בדיני שכנים

שאלה

שלום לכבוד הרב,
שכן שאין לו רכב ואינו משתמש בחנייה שלו והחניה שלו פנויה ואין לו כל שימוש בה, ברצוני לחנות את רכבי בחנייה שלו. מה יהיה הדין במקרים: א) השכן מתנגד האם אוכל לכוף אותו מצד זה נהנה וזה חסר וכופים על מידת סדום.
ב) החנתי את רכבי למרות התנגדותו והשכן דורש תשלום עבור הימים שהחנתי האם יכול הוא לחייב אותי בתשלום? האם אני עובר על גזל אם לא ביקשתי רשותו?
ג) לא ידעתי שהשכן מתנגד והחנתי את רכבי לאחר זמן התברר לו שחניתי הוא רוצה לחייב אותי בתשלום מה הדין? אשמח שהרב יעשה חסד עמי ויכתוב מקורות הלכתיים בנושא, גמ', אחרונים, שו"תים"פס"ד בנושא כי אני רוצה לכתוב עבודה סמנריונית בנושא.

תשובה

א. אם מגרש החנייה הוא שלו, אינך יכול לכפות עליו, שתחנה רכבך באופן קבוע במגרש שלו, אולי פעם אחת. כי בשימוש מתמיד יש חסרון. לבד מכך, אם באותו מקום חסרים מקומות חנייה, רשאי הוא להעמיד מגרשו להשכרה, לצורך חנייה, ולכן הוא רשאי לדרוש שכר.
ב. אסור להחנות רכב במגרש שבעליו מתנגד לכך, גם אם בעל הרכב זכאי לשימוש חד פעמי בחינם, אם באמת המגרש אינו עומד להשכרה. ובכל מקרה כשבעל המגרש מתנגד, שמא יש לו סיבה לכך, כגון שימוש מסוים שהוא רוצה להשתמש במגרש, על כל פנים, עליך לחדול מכך, ועליך לפייסו.
ג. אם בשימוש זה גרמת לו לחסרון כל שהוא, שפשוף או סימני הצמיגים, נזילת שמן וכיו"ב, אתה חייב לשלם לו. לכן בוא אתו בדברים, ותגיעו לפשרה.