דילוג לתוכן העיקרי

בהמשך לתשובת הרב

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
כבודו כתב לענין נטילת ידיים לסעודה: לפי מהרי"ץ אחר הנטילה. לפי מרן - לכתחילה לפני הנטילה ממש. כפשרה בין הדין ובין המנהג יש לברך בין נטילה ראשונה לנטילה שנייה. נטילה ראשונה - קינוח הלכלוך, ואח"כ יברך ואח"כ יטול נטילת טהרה.
א. לא מובן לי כיצד הספרדים שהולכים לפי מרן מברכים אחר הנטילה, ולא מברכים לפני? שהרי רוב הספרדים קיבלו עליהם את דעת מרן!
ב. גם מה שהציע כבודו לא מובן לי - לברך בין הנטילה הראשונה לנטילה השניה. הנטילה הראשונה היא בעצם נטילת ידיים - גם אם אני מכוון שהנטילה היא להסרת הלכלוך ואם אני מברך אח"כ יוצא שאני מברך אחר הנטילה, שהרי מעיקר הדין מספיק ברביעית אחת לכל כף יד. יש לציין שאני תימני שמשתדל לפסוק לפי שולחן ערוך המקוצר של הרב רצאבי - מהר"יץ, ונהגתי כל חיי ליטול ידיים ואז לברך. אבל עכשיו, במשך כמה שבועות אני נוטל ידיים לסעודה בלי ברכה שהרי לפי מרן והרמב"ם ברכה אחר הנטילה היא ברכה לבטלה. לברך לפני הנטילה אני מרגיש לא בנוח שהרי לפי גדולי תורה אחרים רס"ג האר"י והרמ"א צריך לברך אחרי הנטילה. נראה לי שעדיף לא להכנס למחלוקת הזאת וליטול ידיים בלי ברכה, למרות שאני מפסיד את הברכה.
תודה וכל טוב.

תשובה

א. בכל כלל יש יוצא מן הכלל. ופשט המנהג אצלם כהאר"י ובהשפעתו.
ב. אני מסכים עם הטיעון שלך, אבל הצגתי דעת מרן שהציע אותה פשרה. ויש פשרות שיש עליהן קושי. הגע בעצמך, מהרי"ץ נלחם שבליל הסדר ליטול ידיים, לפני טיבול בכרפס, אחרי הקידוש, כשיטת הרמב"ם ובברכה. ולא כשיטת מרן. דא עקא, הוא מברך על הנטילה אחרי הנטילה. הרי הרמב"ם היה משיב לו, למהרי"ץ, במחילה, הורית לברך כשיטתי על נט"י, אבל מאחר ואתה מברך אחרי הנטילה, אבל לפי שיטתי, אתה עובר על איסור תורה, לא תשא. והאר"י יאמר למהרי"ץ, שאין צורך בברכה כלל על הטיבול, ושברכה זו לבטלה. ולכן אין טוב אלא לחזור למקור. ומכאן להצעתך. שכדי שלא להכניס ראשינו למחלוקת, לא לברך כלל חלילה, אלא יעשה לו האדם רב, ויסתלק מן הספקות. ואין מענישין אדם על ברכה, אם בירך אותה כשיטה מסוימת של רב, שהוא נוהג לפיו.