דילוג לתוכן העיקרי

מי פירות

שאלה

לכבוד הרב הגאון רצון ערוסי הי"ו שלום וברכה! בהל' חמץ ומצה פ"ה הל' ב כת"ר: "ומי פירות, הן כגון יין וחלב ודבש וזית ומי תפוחים ומי רימונים וכל כיוצא בהן משאר יינות ושמנים ומשקין–והוא, שלא יתערב בהן שם מים בעולם– ואם נתערב בהן מים כל שהוא, הרי אלו מחמיצין". באמרו "דבש" כוונת הרמב"ם לדבש דבורים או לדבש תמרים או גם וגם? בברכה ובתודה מעומקא דליבא

תשובה

אמנם רבינו לא ביאר דבריו, אבל נראים הדברים פשוטים, ממה שלא חילק, שהוא מסכים עם הגהות מימוניות, חמץ ומצה, ה, אות ב, שגם דבש דבורים דינו כמי פירות, כמו שחלב הוא מי פירות, וכשיטת מרן השו"ע, או"ח, תרב, ד, שמי ביצים אינם מחמיצים כמו חלב. ואדרבה, לולי דמסתפינא הייתי אומר, ששיטת רבינו, שהתיר לצאת ידי חובה בליל הסדר, במצה, שקימחה נילוש רק במי פירות, חוץ מיין, חלב, שמן ודבש, בגלל שמצה שקימחה נילוש באלה הוא מצה עשירה, שדווקא בדבש דבורים, ולא בדבש תמרים, אבל איני מחליט בזה, ועדיין צ"ע למעשה, בגל שרבינו לא חילק בין דבש לדבש. אבל, כאמור, נראים הדברים שהלש קמח בדבש דבורים בלי מים כלל, אינו מחמיץ כלל, וכדין מי פירות, ודבש תמרים. תוכל לשמוע הלכה יומית בעניין זה באתר נצח ישראל באודיו.