דילוג לתוכן העיקרי

עניינים שבמחשבה

שאלה

לכבוד הרב,
שלום וברכה.
שאלותיי:
א. כת"ר בהלכות מלכים ומלחמות (יא א) שהמשיח יקריב קרבנות כמקדם: "וחוזרין כל המשפטים בימיו, כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות... ככל מצותן האמורה בתורה." וזה כדעת רבנו שהתורה לא תשתנה לעולם (שם בהלכה ז, היסוד התשיעי משלשה - עשר העקרים וכן בספ"ב מהלכות מגלה וחנוכה). אך אם כן מדוע במו"נ (ג לב) נתן רבנו טעם להקרבת קרבנות ששייך רק לזמן ההוא: "והיה הנוהג המפורסם בעולם כולו הרגיל אז, והעבודה הכללית אשר גדלנו עליה הייתה הקרבת מיני בעלי החיים באותן ההיכלות שמעמידים בהן הצורות, וההשתחוויה להן, והנחת הקטורת לפניהם... לפיכך לא חייבה חכמתו יתעלה וניהולו הגלוי בכל ברואיו, שיצווה אותנו בעזיבת כל מיני העבודות הללו ולהזניחם ולבטלם, לפי שזה היה אז מה שלא יתכן לקבלו לפי טבע האדם, שהוא נינוח תמיד במורגל... ולפיכך הניח יתעלה אותם מיני העבודות, והעבירם מהיותם לנבראים ולדברים דמיוניים שאין להם אמתות, לשמו יתעלה, וציוונו לעשותם לו יתעלה." והרי טעם זה - בימות המשיח שמלאה הארץ דעה את ד' - לא יהיה רלוונטי עוד.
ב. לפי דברי האב"ע בהקדמתו לספר יונה יצא לנו שעקידת יצחק היה מחזה נבואי: "ועתה ארמוז לך סוד: יש עושה חרוזים בתולדתו בלי לימוד ויש שהוא צריך לימוד. וכאשר יקבל - ככה יוכל שלא לקבל. ונקל הוא האחרון מן הראשון. וכל הנביאים לבד ממשה אחר עבור כבוד ה' על פניו, נבואתם כולם במראות הם, גם בחלום. על כן אמרתי על אברהם אבינו בנבואה על נסיון האלוקים 'ולקח (צ"ל ויקח את) המאכלת' ואזנו נוטה לשמוע מהרה." האם רבנו מסכים לדבריו? שהרי כת"ר במו"נ (ב מב) שכל מקום שנזכר במקרא מלאך כוונת הכתוב שהסיפור, מראשו עד סופו, היה במחזה נבואה: "כבר ביארנו שכל מקום שנזכר ראיית מלאך או דיבורו, שאין זה אלא במראה הנבואה או בחלום. בין שפורש הדבר, ובין שלא פורש, כמו שקדם. דע זה והבינהו מאוד מאד. ואין הבדל בין אם יאמר הכתוב בהתחלה שהוא ראה המלאך, או שהיה פשט הדברים בהתחלה שהוא חשב אותו אחד מבני אדם, ורק בסוף העניין נתברר לו שהוא מלאך, כיון שמצאת בתכלית הדברים שאותו אשר נראה ודיבר היה מלאך, תדע ברור, כי מתחילת העניין היה מראה הנבואה או חלום של נבואה."
ג. מדוע אמר שלמה המלך (משלי טו כז) "שונא מתנות יחיה"? האם יש בעיה עקרונית בקבלת מתנות? האם יש בעיה לתת מתנות?
תודה רבה לכבוד הרב.

תשובה

א. וכי הרמב"ם במו"נ כתב שלא יקריבו קרבנות לעתיד לבוא, הוא רק הטעים טעם אחד מתוך טעמים נוספים לקרבנות. ובעיקר רצה ללמדנו את הצורך להתנתק מע"ז, ושהקרבנות אין להם חשיבות כשלעצמם, אלא כל זמן שהם משפיעים על אישיותו של האדם, שלא יהיה מושחת, ושיהיה איש חסדים, ויתרחק מן ההגשמה וכיו"ב, שהרי רבינו כתב במשנה תורה על בניין בית שלישי, וכן באגרותיו, וכן כתב כל פרטי הדינים של קרבונת והטהרות, לשם מה? אם לא בשביל שזה ינהג לעתיד.
ב. אכן, יש מפרשים כך. עיין מדרש הביאור על פרשת וירא, שגם הוא פירש שהעקידה היתה במראה הנבוא, ה אך עיין שם בהערה קמג של מורנו הרב יוסף קאפח ז"ל שלפי רבינו, ניסיון העקידה נעשה בפועל מכח נבואת אמת של אברהם אבינו.
ג. יהיו לנגד עיניך דברי רבינו המופלאים, שבסוף הלכות זכיה ומתנה, "הצדיקים הגמורים ואנשי המעשה לא יקבלו מתנה מאדם אלא בוטחים בה', ברוך שמו, לא בנדיבים, והרי נאמר, ושונא מתנות יחיה".