דילוג לתוכן העיקרי

ענייני שינה ויקיצה

שאלה

שלום לכבוד הרב,
מספר שאלות הטרידו אותי ואודה לתשובת הרב.
א. האם האיסור לשכב פרקדן חל גם כשהשוכב ער או שמא רק בשינה?
ב. אני מברך ברכות השחר בכל בוקר כדעת רבינו, עובר לעשייתן. רק ברכת 'המעביר שינה מעינינו' אני מברך לאחר שאני שוטף פניי ומנגבם. האם אני פועל נכון?
ג. כשאני מתעורר בבוקר, וחזקה שידיי נקיות כדברי מארי, אני מברך 'אלדי נשמה', 'פוקח עורים' וכו'. לעתים אני יודע שגרדתי ברגלי בעת השינה. מה עליי לעשות במקרה זה, שכן אם אקום ואטול ידיי, כבר לא אוכל לברך את הברכות עובר לעשייתן? בנוסף לכך, רבינו מלמדנו במו"נ (ח"ג נא) כי בעת שאדם מתעורר על מיטתו יזהר להפנות את מחשבתו לעבודה השכלית באותה השעה. האם מותר הדבר כשאני יודע שידיי אינן נקיות?

תשובה

א. אכן לפי רבינו, איסו"ב, כא, יט, האיסור לשכבת פרקדן מחשש קישוי, הוא דווקא כששוכב פרקדן כדי לישן. אבל שוכב ער, בלי הרהורים, אדרבה, הוא מהורהר בעניינים שמטרידים אותו, אין חשש לקישוי. ומה שרבינו, ק"ש, ב, ב, לקרוא ק"ש פרקדן או כשפניו טוחות כלפי מטה, לא משום חשש קישוי, אלא בגלל ששכיבות כאלה הן דרך פריצות, וזה זלזול בקריית שמע, עיי"ש. דביר מורנו הרב יוסף קאפח ז"ל "אותו". ואם כן, לא יפה שאדם ירגיל עצמו לשכב פרקדן כשהוא ער או כשפניו למטה, לא מחשש קישוי, אלא בגלל מראה פריצות, אבל כל שעושה כן לצורך תרגילי התעמלות או צרכי תועלת אחרים - מותר.
ב. אם אתה מצוי במקום שראוי לברך, הרי תברך ברכת המעביר תוך כדי שאתה רוחץ פניך. ואם אתה עושה זאת באמבטיה או בשירותים, תתחיל להרטיב פניך ועיניך. צא משם, ברך ושפשף עיניך וחזור לסיים שטיפת פניך ועיניך.
ג. אדם שמגרד רגליו אינו חייב בנטילה, לפי רבינו. חובת הנטילה בשחר היא דין מיוחד ואין להקיש ממנה לדברים אחרים.