דילוג לתוכן העיקרי

ברכות השחר מאוחרות

שאלה

שלום מארי, ר' אברהם בן הרמב"ם כתב בשו"ת סי' פג, הוצ' מקיצי נרדמים: "המעביר שינה... אלוקי נשמה... ופוקח עוורים וכיוצא בהם... תיקנום שתאמרנה אחרי מעשים ותנועות.. אם יאחרו ויאמרו אותם בבה"כ אין זו ברכה לבטלה ע"פ הרוב" האם אנו מסכימים עימו (בדיעבד, אם שכחנו)?
2) יש לאחי בגדי שינה, שיש אנשים שמתלבשים כך גם ביום. האם אחי נחשב "לן בכסותו" שפטור מברכת מלביש ערומים? כל טוב!

תשובה

1. בוודאי. למרות שאבותינו נהגו לאמרם שלא בסמוך לעשייה, כי האמת תורה דרכה. ועדיף לנהוג לפי האמת.
2. אם בגדים אלו מיוחדים אצלו רק לשינה, ומאחר ויש רבים שמשתמשים רק לשינה, אף שיש שמשתמשים בהם גם ביום, יוכל לברך כשיפשטם וילבש בגדי יום.