דילוג לתוכן העיקרי

שאלה

שאלה

לרב שלום ברצוני לעזור לאחותי בעבודה שהיא קבלה מטעם המכללה האם מותר? ואם כן האם מותר שהיא תעשה את העבודה ואבדוק לה ובמקום שצריך לשנות/להוסיף אשנה או הוסיף, או שמותר לעבור על העבודה ולסמן מה צריך תיקון והיא תתקן בכוחות עצמה?
2. אני ואחותי ישבנו ודברנו ואז היא התחילה לדבר לשון הרע ואז כדי לעצור דברתי אליה ממש ממש בקרירות מין כעס הפנים על מנת שתפסיק אציין כי לאחר מחשבה הבנתי שממש טעיתי אך באותו רגע השיקול שלי היה כך בכדי שתפסיק לא כעסתי אלא דברתי בקרירות של כ10 שניות ואז חזרתי לעצמי היא דברה לא טוב לא על אדם ספציפי אלא על משהו מסויים אשר כאב לי לשמוע ולכן פעלתי באופן שציינתי אבל אח"כ בקשתי ממנה סליחה והיא סלחה ושאלתי אותה אם היא נפגעה שהערתי והיא אמרה לי לא ואז הסברתי לה עד כמה שזה אסור לדבר כך (אח"כ דברתי באופן רגוע ועדין) האם היה מותר להתנהג כך? ואם לא מה הרב מציע לי לעשות אם קורה דבר כזה בפעם הבאה? ואם עברתי על כעס?

תשובה

1. על אחותך לברר את התנאים שיש לה בהגשת עבודה, אם הם דורשים עבודה עצמאית לגמרי, אסור לעזור. ואם הם מתירים, מותר. ובלבד שלא תעשי לה את העבודה והיא רק תגיש אותה. אני מכיר מוסדות אקדמיים, שהם מודעים לכך שסטודנטים נעזרים בהכנת העבודות, ולכן הם מקיימים בחינה בעל פה לסטודנט, כדי לבדוק אם הוא שולט בתכני העבודה או שמדובר בהעתקה בלבד.
2. אכן טעית. אבל לא נורא לומדים גם מתוך הניסיון וגם ע"י ששואלים ומקבלים תשובה. להבא עלייך לומר לה, בדרכי נועם, שאסור לדבר לשון הרע ושאת לא רוצה לשמוע לשון הרע. ושאת תשמחי מאוד לנהל עמה שיחה בכל נושא מותר, כי היא בת שיחה נעימה, רק לא בתכנים אסורים.