דילוג לתוכן העיקרי

הקדיש בסיום מסכת

שאלה

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1- האם קדיש "דהוא עתיד לאתחדתא" המופיע בסיום מסכת, צריך להאמר על ידי יתום? 2- מי שסיים את המסכת איננו יתום, אך למד לע"נ מישהו אחר שיש לו קרוב האומר עליו קדיש, האם עדיף שהקרוב יגיד קדיש זה, או שהמסיים שאינו יתום יגיד? תזכה למצוות ולהגדיל תורה ולהאדירה.

תשובה

1-2. אין במקורות התלמוד קדיש יתום, תרתי משמע: לא קדיש מיוחד שמיועד ליתום, ולא קדיש שנקרא "קדיש יתום". גם לא קדיש "דעתיד לחדתא עלמא". ולכן בסיום מסכת, יכול לומר קדיש זה, גם מי שאינו יתום. כי הוא קדיש על לימוד התורה, ובגין לימוד התורה. וכך יהודי תימן נוהגים עד היום, בסיום כל שיעור תורה. הקדיש הנקרא בימינו קדיש יתום, יסודו במנהג שהונהג מכח אגדה, שממנה ניתן להבין שבן שאומר קדיש לעילוי נשמת אביו, הדבר מועיל. ומנהג זה הלך והתפתח גם על אם, וי"א גם ע"י בת מן העזרה. דבר תמוה מאוד. וי"א גם ע"י בן קטן, שדבר זה שנוי במחלוקת הפוסקים. וגם ע"י קרוב, וגם ע"י קבלן, שהתחייב לומר קדיש בשכר. ולפי מנהגים אלו, ברור שיש עדיפות לקרוב היותר קרוב לומר קדיש. ומנהג זה אינו תואם משנת רבינו.