דילוג לתוכן העיקרי

כפירה, ברמב"ם

שאלה

לכבוד הרב אדם אחד ששמע שיש לי ספר מורה הנבוכים לרבינו, התחיל לתחקר אותי האם אני לומד בספר זה בטענה שהרבה גדולים אומרים שזה ספר כפירה. הוא גם אמר לי שהרמב"ן מביא בפס' מסוים את הסבר הרמב"ם להתגלות המלאכים לאברהם אע"ה, ואמר שהרמב"ן כתב שאלו דברי כפירה. הרמב"ן היה גדול ומובן שהיו חילוקי דיעות בין הראשונים על הדברים הללו, אבל אחד שקרא ספר, או הסבר, ומעז ללא כל פחד ואימה להוציא דברים כאלו על ענקי הענקים, את זה אני לא מבין. לצערי נגררתי ל"ויכוח" (שלא
רציתי להכנס אליו כי ידעי שהוא חסר תועלת) על זה, מה עלי לעשות במקרה כזה, בעוד שלאחר כל ה"ויכוח" אני זה שיצאתי "כופר"?
2) הרמב"ם מוכיח בהוכחה הגיונית מאוד את סיפור המלאכים אל אברהם שזה היה חלום, שהרי בתחילת הפרשה מסופר שהקב"ה מדבר עם אברהם ואם כך משמע שזה היה בחלום, (כי רק משה רבינו זכה להתגלות כשהוא ער, מוכח מפסוקי התורה) ורק אחרי כל הסיפור על המלאכים כתוב שאלוקים סר מעל אברהם, משמע שכל האירוע היה כשאברהם בתרדמת מהגילוי האלוקי, כיצד הראשונים יכולים להתעלם מראיה מוצקה זו?
בתודה רבה וכל טוב

תשובה

1. אכן טעית שהתווכחת אתו. איני מכיר אותו, אבל לפי שאלתך, הוא חסר ידע בסיסי, בלשון נקייה, כי בלשון "המקובלת" הוא בור ועם הארץ. וברור שספר קדוש כמורה נבוכים לא מיועד לו ולא לשכמותו, אלא הוא ראוי לספרי מוסר קדושים וחשובים.
2. מדובר בתפישות שונות בענייני נבואה ומלאכים, ולכן קשה לדבר על הוכחה ניצחת.