דילוג לתוכן העיקרי

קובץ שאלות

שאלה

א. האם צריך לעמוד ב"אל מלא רחמים"?
ב. האם צריך לעמוד ב"ויעבור ה' "?
ג. האם התוקע צריך לומר "ויעבור ה' "? אם כן, לפני כולם או אחריהם?
ד. בבוקר, מה אומר קודם: "מודה אני" / "בא"ה אמ"ה פוקח עיוורים" / "אלוהיי נשמה"? ה. די מסובך בשבילי לומר את ברכות "פוקח עיוורים", "מתיר אסורים" וכו' בסמוך לזמן עשייתם. האם אני רשאי לומר לפני התפילה את כל הברכות ( שהתחייבתי בהן ) ברצף? ו. האם נכון וראוי לומר את "סדר הנהגת הבוקר" תוך כדי הילוכי לביהכנ"ס? זה גורם לי "להיכנס לעניינים" בתפילה, ולהתפלל יותר מתוך חשק .. ז. כיצד אנהג לגבי "ברכות השחר" כשהייתי ער כל הלילה? ח. במקרה שאני הולך לישון בבוקר / בצהריים / לפנות בוקר, האם לומר ק"ש על המיטה או לא? ט. באיזה תנוחה עליי לומר נפילת אפיים? יש כמה מנהגים ואני לא יודע מה הנכון .. י. אדם שמתפלל במניין אך אחר, אומר "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו" או "קדושת ה' צבאות.."? י"א. מה הדין לגבי עניה לברכה / קדיש / קדושה ב"שמע ישראל / תפילת העמידה? י"ב. האם זה בסדר לבקש מה' בתפילת העמידה בקשות פרטיות כפי שאחינו הספרדים והאשכנזים עושים? י"ג. אני לא מתחבר לסליחות של עדות אחרות ( אני תימני.. ), ולכן לא הולך לסליחות אלו. מצד שני, קשה לי לקום בבוקר, שכן התימנים משכימים מוקדם לומר "אשמורות". כיצד אנהג ?

תשובה

א -
ב. אין מנהגנו לעמוד באלה.
ג. יש שלא תוקעים כלל. יש שתוקעים בסוף האשמורות. יש שתוקעים בויעבור, ואז אינו אומר ויעבור. ויש תוקעים בפסוקים קבלת עול מלכות שמים, שמע ישראל ה' הוא האלקים, וה' מלך.
ד. היום כבר נוהגים לפתוח ב"מודה". ה. לפי רבינו - לא. וזה לא מסובך. ו. אם דבר זה מחזק אותך, ואם אין המתפללים בביהכ"נ אומרים סדר זה ביחד, אתה רשאי לנהוג כן. ז. אין לברך, חוץ מברכות התורה. ח. לא. ט. האזן באודיו באתר נצח ישראל בהלכה יומית בעניין זה. י. קדושת ה' צבאות, כדין יחיד. יא. אין לענות, כי אין מעבירין על המצוות. והעוסק במצווה (ק"ש או תפילת עמידה) פטור מן המצווה לענות אמן או קדוש וכיו"ב. יב. בברכות הבקשה - כן. יג. בקר בקריית אונו, רח' הרצל 71, אומרים סליחות משעה 5:00 עד 6:00.