דילוג לתוכן העיקרי

בעניין פת הבאה בכיסנין

שאלה

האם בגלל שהרמב"ם כותב עיסה שלשה בדבש או בשמן או בחלב, או שעירב בה מיני תבלין ואפיה, והיא הנקראת פת הבאה בכיסנין–אף על פי שהיא פת, מברך עליה בורא מיני מזונות יוצא שעל מצות מכונה לפי הרמב"ם יהיה צריך לברך המוציא על מצות ועל קרקרים גדולים בכזית כי הם לא כיסנין או שאין להם תואר לחם כמו עיסה של הערבים הנאפית בקרקע וברכתם יהיו מזונות או שרק מצות רכות שמתקפלות ברכתם תהיה המוציא כל השנה? והאם על חלות מתוקות שיש בהם טעם של סוכר יברכו מזונות או המוציא לרמב"ם?

תשובה

א. מצות שהן כפיתות, כמו של התימנים - בוודאי המוציא. מצות קשיחות ודקיקות, לפי רבינו, אינן פת הבאה בכיסנין, וברכתם המוציא כל השנה, כמו הפיתה הקשיחה של יהודי תימן שנקראת "קאמז".
ב. חלות עם קצת סוכר, ברכת ההמוציא, כי אינה פת הבאה בכיסנין, כי פת הבאה בכיסנין, הממתקים שבה רבים מאוד.