דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

לק"י לכבוד מורי השלום והברכה יורנו רבינו 1- נשאלה לי שאלה במוצאי ראש השנה האם ניתן יהיה לברך על הלבנה שכן זה אור לד' כיוון שראוי לאסוף מצוות בעשי"ת כמו שכותב הרמב"ם בהלכות תשובה מה דעת הרב? אני יודע שהמנהג הוא לברך במוצאי כיפור אבל האם משום המנהג אי אפשר לשנות מהטעם החשוב שהבאתי? 2- האם בכל האזורים בתימן נהגו לברך במוצאי כיפור? 3- שאלה שחוזרת ונשנת אצלנו בבית הכנסת האם בחור שאינו נשוי עדיין רשאי לעלות לתיבה בשחרית או מוסף של שבת הבנתי שמנהג בתימן היה שלא אבל מה יעשה בחור שעדיין לא מצא אני אישית בחור שבעוונתי אנני נשוי עדיין למרות השתדלותי הרבה בעניין זה תמיד. אני לומד בכולל ומעביר שיעור בבית הכנסת וכל פעם פוגעים בי כאשר מאידך רוצים לקנות לי את התפילות הנ"ל בשבת ומצד שני צועקים אחרים עליהם שאני לא נשוי ואסור לי ... (בתימן היו מתחתנים מוקדם מאד אז אולי זה לא היה כל כך משמעותי ) האם מה שהיה נכון אז והחומרא שהייתה אז נכונה גם למציאות היום (- בעניין זה כמובן ) 4- בנוגע לסדר השיעורים שאני מעביר בשבת עם החלפת השעון נוצר בעיה שאנשים מתקשים להגיע לשיעור בשבת לפני המנחה (השיעור מ3 -4 ) הטענה שאין הם מספקים לשבת עם המשפחה ולנוח .... האם להעביר את השיעור לליל שבת? 5 - בשעה הקצרה שיש לי אני בהתלבטות מה המבנה של השיעור בשבת צריך להיות האם כל השעה כולה להקדיש לצורך להלכה או חציו אגדה וחציו הלכה. ואז לומדים פחות הלכה וגם לא מתעמקים אבל מאהבים את הלימוד על התלמידים מה דעת הרב בעניין סליחה על אריכות השאלות שנצטברו אצלי אשמח והרב יתיר את ספקותיי חפץ ד' בידנו יצלח
תודה רבה

תשובה

1. לפי רבינו - אפשר ורצוי. רק שהעושה כן יעשה בצינעה כדי שלא יעורר מחלוקת.
2. לא ידוע, אבל המנהג לאחר את ברכת הלבנה, בכלל, ולמוצאי כיפור בפרט, הוא מנהג מאוחר. עיין בספרו של ד"ר גברא, מחקרים בסידורי תימן.
3. מבחינת הדין, כל שנתמלא זקנו, יכול להיות ש"ץ. מבחינת המנהג, רק כשהוא נשוי, אולם בימינו יש לנהוג כעיקר הדין, בחיי היום יום, להבדיל מימים נוראים, כי תנאי חיינו השתנו והנישואין מאוחרים, וגם כדי לעודד צעירים ולחנכם לשמור מורשת אבות, כלומר להיות ש"ץ או חזן וכיו"ב.
4. אם אין ברירה אחרת - כן. אבל אצלנו ב"ה, הזזנו את השיעור בשבת אחה"צ לשעה 13:30.
5. בסך הכל מדובר בשעה, ולכן חיוב והמיעוט אגדה, כדי למשוך לב התלמידים.