דילוג לתוכן העיקרי

פסיקת רבי יוסף קארו בסוגיית "הפורץ גדר בפני בהמת חברו

שאלה

שלום הרב, הגמרא במסכת ב"ק נה:- נו. דנה בברייתא שאומרת ש"הפורץ גדר בפני בהמת חברו פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמיים". הרמב"ם בהלכות נזקי ממון פרק ד', ב' מסביר את הברייתא, ואומר שהכוונה למקרה שאדם פורץ כותל רעוע, ואז פטור בדיני אדם וחייב בדיני שמים על הנזק שהבהמה הזיקה. רבי יוסף קארו, ב"בית יוסף" (חו"מ סימן שצ"ו) אומר ש"כיוון דהרמב"ם יחיד הוא בדבר זה, לא נקטינן כוותיה בהא", ובשו"ע (חו"מ סימן שצ"ו סעיף ד') הוא מביא ציטוט מדויק של דברי הרמב"ם, ובעצם פוסק כמוהו. איך זה יכול להיות?

תשובה

יש בעיה קשה לגבי ההבדלים שיש בין דברי מרן בב"י לבין דבריו בשו"ע, מה קדם למה. ובד"כ ניתן לומר, שהשו"ע מאוחר לב"י, ואם כן, הרי שאפשר שמרן חזר והשתכנע לטובת שיטת הרמב"ם, בגלל התשובה המיוחסת להרמב"ם, לחכמי לוניל.