דילוג לתוכן העיקרי

שאלות שונות

שאלה

לכת"ר שלום רב. אעלה כמה שאלות..
1. האם יש היתר לצאת לחו"ל ( לטייל..) ע"מ לחזור כמובן.. כשהאישה לוחצת על כך רבות?
2. לעניין היין לקידוש, משיחה עם הרב רובין הובהר לי שהיינות של כרמל מזרחי הינם ללא חשש טיפת !! מים אך עניין הבישול משתנה ומצויין ע"ג הבקבוק, לעניין מנהג עדתנו, האם מותר לקדש על יין מבושל או מהול במים ( עד כמה אחוז, אם בכלל.. )? האם מותר לברך על כך ביום חול "הגפן"? במצב כזה שמתארחים, מה לעשות? האם יש הבדל בין ליל שבת ויום שבת?
3. לעניין אוצר בי"ד, עדיין אנו נתקלים ביינות של אוצר בי"ד, מה דינם לפי מנהגנו?
4. אדם שעומד להינשא, האם כשאשתו ירושלמית, יכול לדור לאחר חתונה שלא בירושלים?
5. בעניין שוני מנהגי העדות, כשלוקח אישה מעדה אחרת לאישה - האם יכולה להמשיך בחלק ממנהגי בית אביה - כשבעלה אינו מקפיד עליה?
6. מה מנהגנו לעניין זמן בין השמשות לדעת רבנו תם?
7. האם יכול להנות בשבת מאוכל יבש שהונח על הפלטה בבוקר ע"י אדם ספרדי?
8. האם היום אפשרי לדון בדין תורה (בהסכמת הצדדים) לעניין פיצוי על נזקי גוף?
9. האם מנהגנו שהכלה לובשת כיסוי ראש מיד לאחר החופה או רק אם נכנסה לחדר ייחוד? אשמח להסבר לשיטתנו כיצד נמנעים מכך? 10. בן דודי מעיר כל פעם לדודתי על שנוגעת בו מדי פעם ( לא חיבה, אלא בעיקר הרגל..), במקרה זה הוא די גדל אצל הסבתא והדודה ולכן חושב אני שלא שייך להעיר לה כל פעם כי היא יודעת שהוא שומר נגיעה, האם אכן אין להעיר ( ולספוג מדי פעם.. את ה"צ'פחות ")? בכבוד רב. וסליחה על הכמות..

תשובה

1. אם באמת יש סיכון אמתי לשלום בית - מותר. אם יש כרטיס טיסה הלך וחזור.
2. לפי רבינו, יין מבושל פסול לקידוש וברכתו שהכל. יין מזוג במים, מבחינה עקרונית, שלוש יחידות מים, יחידה אחת יין, ברכתו גפן וראוי לקידוש. מבחינה מעשית, יש לבדוק אם נשאר טעם יין.
3. יש לבערם, ואסור להשתמש בהם, ולכן אל יקנה ואל ישתה יין אוצר בי"ד.
4. כל אישה שנישאת לבעל, ההנחה היא שהיא יודעת שתגור במקום בעלה, אלא א"כ הותנה אחרת, אם בן זוג או בת הזוג דורשים באמת לגור בירושלים ואין שם בעיות פרנסה או בעיות ביטחון וכיו"ב, שומעים לדורש לגור בירושלים, כי הכל מעלין לירושלים.
5. כן.
6. שיטתנו קרובה יותר לשיטת הגאונים.
7. בדיעבד - כן.
8. כן. אבל רצוי שבשטר הבוררות יקבלו עליהם פשרה בעניין הקנסות.
9. מנהג אמהותינו בתימן שכל ילדה מילדותיה אינה מגלה שיער ראשה כלל, אפילו רווקה. ולכן בארץ עלינו למעט בתיפלה, שלפחות שלאחר החו"ק בזמן הייחוד תכסה שער ראשה. 10. הוא צודק, ולכן יש לדבר אל לבה, לא בפני כולם, ולהסביר לה בדרכי נועם, הנהגות הצניעות. כי אם היה הדבר נוגע לה בלבד, הרי מאחר ואינה שומעת, מוטב שתהא שוגגת ולא מזידה. אבל נגיעות של אישה באיש, העניין נוגע גם לו, ובוודאי שהוא צריך לחמוק מפניה, אבל יש ולאו אדעתו, ולכן יש להתמיד להסביר לה כדי שתחדל מנוהגה זה.