דילוג לתוכן העיקרי

מנהגי תימן ושאלות כלליות..

שאלה

לרב ערוסי שלום רב. ראשית אברך את הרב שימשיך להנהיגנו ע"פ מנהג תימן האמיתי ללא מורא ושינוי, ה' יתן לך כוח עד בלי די. כמה שאלות:
1. לגבי חליטה, האם יש לחלוט רק חתיכות קטנות כפי הגודל שאוכלים?
2. כיצד יש לחלוט, האם מספיק לזרוק למים כשהם חמים ומבעבעים ולאחר כמה שניות להוציא? האם יש הבדל בין גודל החתיכה לעניין זה?
3. לגבי בשר טחון, חשבתי על שני אופציות כדי להסתדר, לחלוט הבשר בחתיכה גדולה לכמה שניות (?) ואז לטחון. לשים הבשר כשהוא כבר טחון (ללא מרכיב נוסף) במים בתוך מסננת (שא יתפזר) ולהוציא ולהמשיך בשימוש עימו. האם דרכים אלו מותרים?
4. האם יש היתר לעסוק בעריכת דין בימינו? האם יש חילוק בין העוסקים בפלילי או בקרקעות או בחוזים לשאר דינים (משפחה ונזיקין)? אודה לרב אם יפרט לגבי כל אחד מהם..
5. האם ראוי כיום לחתן לברך בחופה את כל הברכות בעצמו ( למרות שנהוג לתת לרבנים או שהמשפחות רוצות אחרת )?
6. מה מנהגנו באמירת "בריך שמיא"? אודה על הסבר.
7. האם מותר לאישה לרכב על קטנוע לעבודה? האם מותר לה להצטרף על קטנוע / אופנוע לבעלה? כל הזמן?
8. לעניין פלאטה בשבת, האם הפעלתה ע"י שעון שבת בשביל הנחת תבשילים בשבת בבוקר מותרת? ואז מותר לשים גם עם רוטב? מרק?
9. האם יש ליטול ידיים ממש לפני תפילות? עם ברכה? בכבוד רב.

תשובה

1. לכתחילה - כן. בדיעבד ובשעת הדוחק, גם חתיכות גדולות, כי לצערנו, אנו קונים בשר מוכשר, לא חלוט, חתיכות גדולות ואין לחתכו לפני החליטה.
2. ככל שהחתיכות הן גדולות, יש להשהות יותר.
3. לחלוט כהלכה ואח"כ לטחון.
4. יש תחומים שכן, יש תחומים שלא. וגם בתחומי ההיתר יש סייגים. הרוצה עצה למעשה יקבע פגישה.
5. רק ברכת האירוסין וברכת הגפן. אבל שבע ברכות אין החתן מברך כלל.
6. שאמי ובלדי - אומרים. והרמב"מיים - לא.
7. בשני המקרים - לא. בגלל הצניעות ואפילו שמדובר בבעלה, כלפי חוץ יש לנהוג בצניעות.
8. רק במצבים של שעת דוחק, כגון אירוח רבים, וכן למצב של דיעבד.
9. בשחרית יש ליטול ידיים ממש ככל דיני נט"י עם ברכה.