דילוג לתוכן העיקרי

תפילין

שאלה

בשולחן ערוך מובא שאם יש בידי תפילה אחת אפשר לברך עליה מאחר שכל אחת מצווה בפני עצמה. אם כן מדוע הספרדים מברכים ברכה אחת על שניהם?

תשובה

גם הספרדים וגם התימנים, הרמב"ם ומרן השו"ע, בשונה מן הרמ"א, סבורים, שאף ששתי התפילין הם שתי מצוות, מאחר ועניינן אחד, הרי כל שמניחן זו בסמוך לזו, ואין מסיח דעתו מן ההנחה הראשונה ברכה אחת להן, ורק אם הסיח דעתו יברך על תפילה של ראש, "על מצוות תפילין". או אם יש לו רק תפילין של ראש, יניחנה, ויברך "על מצות תפילין". ואחינו האשכנזים מורים לברך על כל תפילה, על של יד להניח, ועל של ראש "על מצות תפילין", ואם הסיח דעתו בין של יד לשל ראש, מברך שתי ברכות, "להניח", ו"על מצות תפילין" ושתי השיטות בנויות על פירושים שונים בסוגיא במסכת מנחות.