דילוג לתוכן העיקרי

שאלות במחשבת ישראל

שאלה

לק"י לכבוד הרב שלום יורנו רבינו כי נסתפקתי במה שאלות 1- איזה ספר במחשבה כדאי ומומלץ/צריך להתחיל ללמד מי שרוצה להתחיל וללמוד מחשבת (אני מדבר לבעלי בתים ) 2- לפי הההשקפה האמיתית האם יש ללמד עמך אמונה או שבדורנו אכן יש להעדיף את האמונה התמימה? 3- המושג של לדעת את ה' שהרמב"ם מדבר עליו הרבה מהו פירושו? האם באמת יש מקום להעמיק בלימוד פיזיקה וללמוד (בכולל?..) את חוקי הטבע? 4- כיצד המושג ידיעת ה' מתקשר לתורה ומצוות לכאורה לפי הבנתי הדלה נראה כי הרמב"ם סובר שתורה ומצוות הם הכי תמצי שנוכל להיות מוסריים ובעלי מידות מתוקנות כדיי שנדע ... אני צודק? אסביר את כונתי, לכאורה אף עלפי שיש כמובן וכמובן ערך עצמי לקיום תורה ומצוות הרי הם לא מטרה אלא הם כלים להגיע לידיעת הפיזקה והמטפיזקה ובזה יידע את ה' הבנתי הכון? 5- שאלתי בעבר ולא קיבלתי את תשובת הרב מדוע כיום נזנח לימוד האמונה ומחשבה (קראתי בהליכות תימן של מורי שהיו לומדים בליל שבת מו"נ אמונות ודעות וכוזרי ..) האם זה מפני שכיום זה פחות חשוב? מהי הסיבה? 6 - לא קשור למחשבה, האם בתימן היו מקומות שנהגו להדליק נרות חנוכה אחרי השקיעה בצאת הכוכבים? כי לכאורה לפי הבנתי ברמב"ם ההדלקה צריכה להיות לפני השקיעה מעט ונראה לי שהשולחן ערוך אינו חולק אם כן מניין צץ הדלקת נרות חנוכה לפני צאת הכוכבים?
תודה רבה לרב על מסירותו להנהיג העדה הקדושה ושכרו כפול מן השמיים

תשובה

1. השאלה כללית מדי. כדאי שתתייעץ עם מי שמכיר אותך ויודע את השכלתך ואת עולמך הרוחני. והוא ייעץ לך עצה נכונה.
2. יש ללמוד תחילה הלכה ומוסר. אולם אם האדם מצוי בקרב בני אדם שמטרידים אותו בשאלות אמוניות, כדאי שילמד גם ענייני אמונה. כל זאת כתבתי למתחיל.
3. ברור שאם האדם לומד לעצמו מדעים להעמקת אמונתו והבנתו וידיעתו את ה', זו מעלה גדולה ביותר לפי רבינו.
4. התכלית הראשונה של קיום המצוות היא לעצב את האדם כאדם שנברא בצלם אלקים, והתכלית השנייה היא ההידבקות בצור העולמים ע"י אהבת ה' הנובעת מידיעתו קדושתו והערצתו, ברור שלכל לאו, ולכל מצוות עשה, יש מהלך משלה להשפיע על נפש האדם.
5. מי קבע שנזנח. אנו לומדים עד היום הזה, מלבד לימוד משנה גמרא והלכה, מדרש ומוסר.
6. היו שהתפללו מנחה ויצאו להדליק וחזרו להתפלל ערבית, והיו שמיהרו להתפלל גם ערבית והלכו להדליק. הקו השווה בהם, שההדלקה היתה בין תחילת השקעה עד סמוך לסופה.