מחלוקת
שאלה
שלום כבוד הרב,
כידוע דעת הרמב"ם בהקדמה למשנה היא שלא נפלה מחלוקת בפירושים המקובלים מסיני. וגם ידוע לנו שאין אדם דן גזירה שווה מעצמו, אלא רק אם קיבל מרבותיו. יוצא מכך, שלא ייתכנו מחלוקות בגזירה שווה. אבל בפועל יש בגמרא מחלוקות כאלה. איך מיישבים סתירה זו?
בתודה
תשובה
בדרך כלל אין מחלוקות בגזירה שווה, כי אין אדם דן גזירה שווה מידעתו, רק מרבותיו. אבל יש ובבית מדרש אחד, למדו גזירה שווה בדרך מסוימת, ובבית מדרש אחר, למדו גזירה שווה בדרך אחרת. כי הם קיבלו שיש הלכה מסוימת, ושהיא נלמדת בגזירה שווה, ונחלקו באופן הגזירה שווה, לא בדין.